Modelowanie procesu tarcia w hamulcach tarczowych pojazdów
Wariant tytułu
The modeling of friction process in the automotive disc brakes
Autor
Oleksowicz, Selim
Promotor
dr hab. inż. Andrzej Mruk, prof. PK
Data wydania
2009
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Abstrakt
W pracy przedstawiono czynniki wpływające na procesy zachodzące w styku ciernym oraz ich wpływ na przebieg procesu tarcia. Głównym celem pracy było wykorzystanie narzędzi teorii chaosu w modelowaniu procesu tarcia. Postawiono tezę, że proces tarcia w hamulcach tarczowych ma znamiona chaosu globalnego, a jako taki może być opisany narzędziami teorii chaosu matematycznego. Praca swoim zakresem obejmowała cele pośrednie, które prowadziły do celu głównego sformułowane jako: przedstawienie charakterystyk tribologicznych rozpatrywanego – modelowego węzła ciernego w aspekcie współpracy węzła w obecności twardych cząstek ściernych (TCŚ), ustalenie pożądanych własności nakładek ciernych oraz ustalenie pożądanych warunków procesu tarcia w aspekcie redukcji negatywnych skutków obecności TCŚ w przestrzeni tarcia.
Badania w ramach pracy wykonane zostały na stanowisku do prowadzenia modelowych badań hamulców tarczowych. Wykorzystano typowe materiały węzła ciernego stosowane w rzeczywistych warunkach współpracy. Badania zostały przeprowadzone bez oraz w obecności TCŚ, których obecność znacząco wpływa na przebieg procesów tribologicznych.
Na podstawie zebranych wyników badań przeprowadzono analizy numeryczne potwierdzające postawioną tezę pracy dotyczącą chaotycznej (w rozumieniu chaosu matematycznego) natury procesu tarcia egzaminowanego węzła. W ramach pracy
przeprowadzony został proces predykcji stanu pracy węzła ciernego z wykorzystaniem teorii chaosu matematycznego.
Przeprowadzone badania stanowiskowe umożliwiły zbudowanie ideowych modeli współpracy węzła ciernego w obecności TCŚ, które zostały potwierdzone w ramach wizualizacji przebiegu transferu materiału w strefie tarcia.
The operating factors which influence the contact interface processes are presented in the thesis. The main goal of the research was to use the chaos theory tools for modeling of the friction process. The thesis started with the theorem that the friction process in the automotive disc brakes has a global chaos features. This enables the use of chaos theory tools for its description. The scope of the thesis contains intermediate objectives which lead to the main goal. Formulated as follows:
a) presenting the tribology characteristic of the modeled tribomechanism in presence of Hard Abrasive Particles (HAP),
b) identification of desirable properties of the brake pads resulting from the reduction of negative features of HAP present between the cooperating surfaces, c) identification of desirable operating parameters regarding reduction of negative impact of HAP.
The investigation was performed at a stand for carrying out model examinations of disc brakes. A standard automotive industry friction couple material was used. Tests were conducted without and with delivering of HAP to the friction zone which significantly changed the tribology process.
On the bases of collected results numerical analysis was performed. The main theorem was successfully confirmed in accordance with the examined tribomechanism. Moreover the thesis shows the prediction of operating parameters of the investigated friction couple with the use of mathematical chaos properties. Conducted model examinations enable the formulation of ideological cooperating models for the friction couple in the presence of HAP. Proposed models were positively verified by the observation of material transfer in a contact interface.
Klasyfikacja PKT
372300 Przemysł środków transportu
370000 Budowa maszyn. Przemysł maszynowy i metalowy
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK