Architektura Finlandii a edukacja architektoniczna społeczeństwa
Wariant tytułu
Architecture of Finland in the scope of architectural education of the society
Autor
Włodarczyk, Marcin
Promotor
prof. dr hab. inż. arch. Wacław Seruga
Data wydania
2009
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Abstrakt
Praca poszukuje źródeł wysokiej jakości fińskiej architektury i designu. Powszechność takiej jakości jest wynikiem zapotrzebowania społecznego.
Poszukiwanie dotyczy zatem pytania skąd bierze się świadomość takiej potrzeby i co je kształtuje. Stąd podjęcie poszukiwań na polu edukacji społeczeństwa jako całości, a szczególnie edukacji architektonicznej. Analizowano dwa pola działalności społeczeństwa: architekturę i edukację architektoniczną. Znaleziono liczne związki pomiędzy tymi dziedzinami. Najważniejszym pośrednim czynnikiem wzajemnego oddziaływania jest otaczające środowisko naturalne - przyroda. Elementem badań tych dziedzin jest między innymi rys historyczny architektury fińskiej, charakterystyka samego kraju i państwa, a także elementy ustawodawstwa związanego z architekturą.
Teza brzmi: edukacja architektoniczna społeczeństwa fińskiego ma wpływ na jakość architektury, a Finowie są społeczeństwem, które daje przykład jak wychowywać i edukować całe społeczeństwo poprzez architekturę.
Ważne wnioski to: społeczność fińska kreuje architekturę humanistyczną, w której zaspokojeniu ludzkich potrzeb towarzyszy połączenie utylitarności i kontaktu z naturą, czyli połączenie funkcjonalizmu z niepowtarzalnością; architektura fińska łączy tradycję ze współczesnością, jest kreacją wykorzystującą technikę dla zbliżenia się z naturą i tradycją; budownictwo fińskie zaliczane jest do światowej czołówki, zarówno z uwagi na walory estetyczne i etyczne jak i na jakość wykonania, planowanie przestrzenne oraz tworzenie przez państwo warunków prawnych znakomicie sprzyja takiemu rozwojowi.
This work traces the origins of finish architecture and design high quality.Demand of high quality architecture comes from society. Conclusion appears where these requirement comes from, and where the society take this awareness from.
The idea of this work was to focus on education and trace the way it functions in Finland.
The method of this work was to conduct analysis of two fields - architectural education of society and of architecture - have given the conclusion revealing deep relationship between both. This relationship is shown in this work. There exists at least two kind of this. direct and indirect. The indirect one is performed trough the relation with the nature.
The thesis is, that “architectural education of the Finnish society influences the quality of architecture, and Finns as the society represents superb example in what way the society should be brought up and educated by means of architecture”.
The important conclusions, among the others, are these:Finnish society creates architecture of true humanistic quality, which in spite of satisfying people's needs performs unity of nature and utility, represented by uniqueness and functionalism.
Finnish manner of doing the architecture is an example for combining tradition and modernity; the kind of creation that uses modern technology to get closer to nature and heritage. In Finland very big attention is put on education led by arts.
Building in Finland has its stable reputation and is considered to be World leading thanks to both aesthetic and ethic qualities and also the building craft perfection. Appropriate urban planning and suitable law regulations strongly support this process.
Klasyfikacja PKT
640000 Architektura
640200 Historia architektury. Zabytki architektury. Twórcy
642100 Architektura krajobrazu, parków, zieleni. Mała architektura
640800 Projektowanie architektoniczne. Kształtowanie form architektonicznych, elementy i środki kształtowania
Wydział
Wydział Architektury
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK