Wpływ dostępności do dróg na warunki i bezpieczeństwo ruchu
Wariant tytułu
Impact of access to roads on traffic progression and road safety
Autor
Kieć, Mariusz
Promotor
dr hab. inż. Stanisław Gaca, prof. PK
Data wydania
2009
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Abstrakt
W pracy przedstawione są problemy ruchu drogowego związane z: dostępnością do dróg, charakterystyką potoków ruchu, zakłóceniami jego płynności oraz generowanymi sytuacjami wypadkowymi. Częste zjazdy i wjazdy skutkują większą liczbą punktów kolizji, większą liczbą zwolnień, zatrzymań oraz przyspieszeń, zmienia się rozkład odstępów między pojazdami i pojawia się zwiększone zapotrzebowanie na wyprzedzanie. Zjawisko obudowywania dróg w Polsce dotyczy dróg podstawowej sieci drogowej o dominującym ruchu tranzytowym. W pracy przedstawiono funkcyjne zależności pomiędzy zagospodarowaniem otoczenia dróg a bezpieczeństwem ruchu i jego warunkami. Do opisu wykorzystano: badania empiryczne, narzędzia regresji matematycznej (uogólnione modele regresji liniowej z różnymi postaciami funkcji wiążących, modele regresji logistycznej z użyciem zmiennych jakościowych i skalarnych) modele sztucznych sieci neuronowych oraz z model symulacyjny ruchu pojazdów. Zbudowane modele predykcji wypadków zawierają zmienne o charakterze skalarnym i jakościowym opisujące zależności pomiędzy otoczeniem drogi i bezpieczeństwem ruchu. Można je wykorzystać w pracach planistycznych, weryfikacji i zmianach zagospodarowania otoczenia dróg, a także jako narzędzie analiz efektywności projektowanych zmian dostępności do dróg.
In the dissertation presented are traffic problems related to: an accessibility to roads from a road surroundings, characteristics of traffic flows, interference of traffic flows progression and generated accident risk. Frequent driveways result in higher number of collision points, more frequent decelerations, stops and accelerations of vehicles. Changing is distribution of headways between vehicles and increases an overtaking demand. The process of location of various development along roads refers to network of national roads carrying high volumes of through traffic. The dissertation presents the functional relationships between the road development in surroundings of roads and road safety as well as traffic flow progression. In order to determine these relationships using results of empirical measurements, tools of statistical analyses (generalized linear regression and logistic regression with different qualitative and quantitative variables), as well as neural network models and simulation model of traffic were used. The constructed accident prediction models include quantitative and qualitative variables – describing relationships between development of road surroundings and road safety. This relationships can be used in road planning and design, in verification and changes of land use, as well as a tool in analysis of efficiency of planned changes of road access.
Klasyfikacja PKT
630000 Budownictwo
663300 Drogownictwo
660000 Gospodarka komunalna
Wydział
Wydział Inżynierii Lądowej
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK