Metoda oceny trwałości i niezawodności kolejowych systemów przestawczych
Wariant tytułu
A method of assessing the durability and reliability of rail gauge-changing systems
Autor
Szkoda, Maciej
Promotor
prof. dr hab. inż. Janusz Oprzędkiewicz
Data wydania
2008
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Abstrakt
Praca dotyczy oceny trwałości i niezawodności dwóch kolejowych systemów przestawczych: aktualnie stosowanego, polegającego na wymianie wózków wagonowych (system 1) i perspektywicznego systemu samoczynnie rozsuwanych zestawów kołowych SUW 2000 (system 2). Głównym celem pracy, było wykazanie technicznego i ekonomicznego uzasadnienia zastosowania w kolejowym transporcie materiałów niebezpiecznych, systemu samoczynnie rozsuwanych zestawów kołowych SUW 2000 w porównaniu do systemu wymiany wózków wagonowych.
Do oceny niezawodności zastosowano kompleksową metodę, w której uwzględniono wskaźniki niezawodnościowe dotyczące: nieuszkadzalności, trwałości, obsługiwalności i gotowości systemów. Do opisu niezawodnościowego wykorzystano różne struktury: szeregową, z rezerwą przesuwającą się oraz progową typu „k z n”. Dane eksploatacyjne pozyskano z długoletnich badań prowadzonych w rzeczywistych warunkach pracy systemów, uzyskując tym samym wiarygodne informacje będące podstawą oceny niezawodnościowej.
Ze względu na fakt, że zawodność kolejowych systemów przestawczych powoduje znaczące straty w działalności przewoźników kolejowych, w zastosowanej metodzie oceny niezawodności uwzględniono analizę efektywności ekonomicznej. Do porównania efektywności analizowanych systemów, charakteryzujących się o różnymi niezawodnościami, zastosowano model LCC – zgodnie z zaleceniami normy PN-EN 60300-3-3. Jako miarę efektywności ekonomicznej systemów przyjęto całkowity koszt funkcjonowania systemów tzw. koszt cyklu trwałości (LCC), obliczony w 25-letnim okresie eksploatacji.
The paper provides an assessment of the durability and reliability of two rail track gauge-changing systems: the one currently in use, which consists of a wagon bogie exchange (system 1) and the prospective SUW 2000 system of self-adjusted wheel sets (system 2). The principal aim of the paper was to demonstrate the technical and economic rationale behind the use of the SUW 2000 system of self-adjusted wheel sets as compared with wagon bogie exchange in rail transport of hazardous materials.
In order to perform the reliability assessment a comprehensive method was used with reliability indices such as: non-destructability, durability, maintainability and system availability. The basis for assessing the durability and reliability of the systems was the data gathered in actual working conditions which, for wagon bogie exchange systems was about 7 years and for the system of self-adjusted wheel sets almost 4 years of operation. Various structures were used in the reliability description: serial, with a sliding reserve, and threshold-based of the “k z n” type.
Failures of elements of rail gauge-changing systems cause huge costs of operation for rail transport companies and this is why economic efficiency was taken into account. In order to compare the efficiencies of the systems characterized by different reliabilities, the LCC (Life Cycle Cost) model was used – as recommended by the standard PN-EN 60300-3-3. A measure of economic efficiency was the Life Cycle Cost calculated over a 25-year period of system operation.
Klasyfikacja PKT
692100 Transport kolejowy
690000 Transport
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK