Modelowanie układu pojazd szynowy-tor przy dużych prędkościach jazdy
Wariant tytułu
Modelling system: rail vehicle-track at high speeds of travelling
Autor
Cichocki, Zbigniew
Promotor
dr hab. inż. Andrzej Grzyb prof. PK
Data wydania
2008
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Abstrakt
W pracy przedstawiono sposób analizy drgań toru kolejowego, z uwzględnieniem nieliniowości podłoża, spowodowanych przejazdem pociągu. Rozpatrywano ciągły układ dynamiczny, w którym po prostoliniowej nieskończenie długiej belce o modelu Timoshenki porusza się ze stałą prędkością niezmienny w czasie zespół obciążeń. Układ nieliniowy został zastąpiony równoważnym układem liniowym z dodatkowymi ruchomymi obciążeniami obliczeniowymi. Obciążenia te są obciążeniami ciągłymi o dowolnym kształcie rozłożonymi na określonej skończonej długości. W badaniach symulacyjnych wykorzystano własne programy komputerowe. Do analizy wpływu pięciu parametrów założonych nieliniowości podłoża toru zastosowano metodę kwadratów kombinowanych planowania eksperymentu. Zaprezentowano metodę i przykład obliczeniowy identyfikacji połączonej z optymalnym doborem parametrów nieliniowości. Wyniki badań symulacyjnych porównano ze znanymi z literatury wynikami badań eksperymentalnych uzyskanych przez koleje niemieckie DB. W zakończeniu sformułowano wnioski i podano perspektywy dalszych badań.
The analysis of the rail track stationary vibrations caused by moving vehicle, under assumption of nonlinear type of foundation, is the subject of the thesis. The dynamic system is modelled by means of the Timoshenko beam with the moving inertialless loads acting on it. The nonlinear system is replased by an equivalent linear system with additionally calculated moving loads The aim of the work is the problem of parameter choice of nonlinear foundation characteristics, which could cause the track displacements similar to that known from experiments. The simulation investigations were performed by means of proper computer programs. The method of combined squares was applied for determining influence of five parameters of nonlinearity, which could cause the track displacements similar to that known from experiments. The method of the identification of these characteristics and some results of numerical examples are presented. Results of experimental investigations done for DB rail vehicles were given and the comparison of these results and those obtained by analysis of nonlinear model was made. At the end conclusions and research perspectives are mentioned
Klasyfikacja PKT
230000 Matematyka
692100 Transport kolejowy
690000 Transport
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK