Tematem pracy są zależności pomiędzy projektowaniem wnętrz sal koncertowych a pożądaną, akustyczną funkcją tych wnętrz. W pracy przeprowadzono ocenę istniejących i projektowanych sal koncertowych pod względem kryteriów architektonicznych i akustycznych, oraz podjęto próbę odpowiedzi na pytanie, czy charakter akustyczny sali koncertowej zależy od wyboru koncepcji architektonicznej jej wnętrza. Analizami objęto czynniki architektoniczne, takie jak forma, funkcja i konstrukcja sal, oraz charakter akustyczny ich wnętrz. Ocenę przeprowadzono na 44 przykładach dwóch rodzajów sal koncertowych, uznawanych obecnie za najlepsze pod względem akustycznym, czyli sal o rzucie na bazie prostokąta oraz sal o centralnie położonej scenie, z tarasowym układem widowni. W ocenianych przykładach wskazano główne relacje pomiędzy kształtem wnętrz tych sal i zastosowanymi rozwiązaniami architektonicznymi, a ich wpływem na akustykę. W pracy wyznaczono ponadto wpływ zmian kubatury, wymiarów i proporcji sal koncertowych o rzucie na bazie prostokąta, na charakter i komfort akustyczny ich wnętrz. Obliczenia przeprowadzono dla 24 teoretycznych modeli sal o kubaturze od 8,000 do 16,000 m3, wyznaczając w nich pięć podstawowych parametrów akustycznych (czas pogłosu T30, czas wczesnego zaniku EDT, wskaźnik przejrzystości C80, siła dźwięku G, miarę wczesnej energii bocznej LF80) oraz poziom komfortu akustycznego.
This paper concentrates on relations between designing of concert halls interiors and their main, acoustical function. This study includes the evaluation of existing and currently being constructed concert halls in respect of architectural and acoustical criteria's, together with the answer to the question, is the acoustical character of the concert hall depends on the choice of the architectural idea of its interior. Analysis covers architectural criteria's such as form, function and construction of concert hall, together with its acoustical character. Evaluation has been made for 44 examples of two types of concert halls, currently recognized as acoustically best: parallel-side halls and halls with central location of stage and terraced audience. For evaluated examples main relations between architecture and acoustic has been shown. Additionally, the influence of changing of volume, dimensions and proportions of rectangular concert halls on acoustical character and acoustical comfort has been shown. Calculations have been made for 24 theoretical concert hall models with volume from 8,000 to 16,000 m3. For each model 5 main acoustical parameters have been calculated (reverberation time T30, early decay time EDT, clarity C80, strength G, early lateral fraction LF80) together with the level of acoustical comfort.