Celem studiów było przedstawienie schodów jako elementu użytecznego a zarazem estetycznego samego w sobie, ale także jako elementu kształtu budynku, jego wnętrza oraz miejsc w mieście i krajobrazie. Sposób przeprowadzenia badań podporządkowano wskazaniu i zaakcentowaniu roli schodów w kompozycji architektoniczno-urbanistycznej, uwzględniając także zagadnienia związane z ich użytecznością. Przyjęto trzy podstawowe grupy problemowe dotyczące schodów: w krajobrazie miejskim i naturalnym, tych usytuowanych na zewnątrz budynku oraz mieszczących się w jego wnętrzu. Tym zagadnieniom przyporządkowano trzy rozdziały pracy poprzedzone wprowadzeniem.
W rozdziale 1.WPROWADZENIE - przeanalizowano wybrane przykłady z historii architektury zaświadczające o znaczącej roli schodów w definiowaniu przestrzeni architektoniczno-urbanistycznej. Studia zostały zamierzone jako tło i punkt odniesienia dla badań przedstawionychw rozdziałach: 2., 3., 4. dotyczących dokonań w czasie nowoczesnym.
W rozdziale 2. KRAJOBRAZ - w myśl przyjętych tytułów podrozdziałów, przestudiowano sposób wpisywania schodów: w naturę (2.1. Park), w miejsca w mieście (2.2. Plac), (2.3. Ulica) - piesza. Przeanalizowano także szczególne przykłady schodów pełniących rolę "elementu rzeźbiarskiego", niekoniecznie służącego komunikacji, a nadającego charakter miejskim przestrzeniom (2.4. Rzeźba).
W rozdziale 3. BUDYNEK - przeanalizowano przykłady schodów zewnętrznych: prowadzących ku terenom zielonym (3.1. Ku przyrodzie), łączących budynek z miejskim placem (3.2. Połączenie z placem), oraz zespalających wnętrze mieszkalne z naturą (3.3. Między domem a ogrodem). Przestudiowano także schody wprowadzające do budynku: stanowiące metaforyczną "granicę" wnętrza świątyni (3.4. Granica sacrum), umieszczone w "wydrążeniu" bryły budynku (3.5. Tunel),w płaszczyźnie dachu lub spodu budynku (3.6. Niecodzienne wejście). Przeanalizowano także te przykłady, w których schody odbierane są jako integralna część formy budynku: modelując jego podstawę (3.7. Cokół), narożnik (3.8. Narożnik), lub odbierane są jako przestrzenny akcent na jego ścianie (3.9. Elewacja). Wyróżniono również te rozwiązania, w których motyw schodów inspirował projektowanie kształtu budynku (3.10. Bryła).
W rozdziale 4. WNĘTRZE - uwagę skierowano na schody, które współtworzą nastrój wnętrza budynku. Pełnią one tam rolę ważnego elementu: w strefie wejściowej (4.1. Hall wejściowy), w przestrzeni komunikacyjnej kojarzącej się z atrium (4.2. Wewnętrzny dziedziniec), w wydzielonym obszarze gdzie kształt schodów wyznaczał formę obudowujących ścian (4.3. Wydzielona przestrzeń). Przeanalizowano również te przykłady, w których o charakterze wnętrza rozstrzygał kontur posadzki lub ściany wymodelowanej na kształt stopni (4.4. Posadzka, 4.5. Ściana). Omówiono także przykłady schodów, które sprawiają wrażenie "mebla do chodzenia" (4.6. Mebel).
W PODSUMOWANIU zawarto uwagi dotyczące różnic i podobieństw przeanalizowanych przykładów schodów zrealizowanych w czasie nowoczesnym na tle rozwiązań przywołanych z historii architektury oraz WNIOSKI wynikające z przeprowadzonych badań.
The thesis aimed at proving the significant role of stairs in defining shape of an architectural form of the building and its interiors as well as the spaces inside a city and open landscape. The stairs chosen as subject to the analyses emphasized the significance of this particular element in architectural and urban composition. Case studies were divided into following groups regarding stairs located in natural and urban landscape, outside and inside the building; presented in three chapters introduced by preface.
Part 1. Preface is focused on providing the historical background for proceeding studies on contemporary architecture. It presents stairs considered the mile stones in history of architecture; part of worlds cultural heritage.
Part 2. Landscape contains analyses of stairs designed in natural surroundings such as national parks, also in urban spaces of the city such as squares and streets. Special attention was drawn to the stairs perceived as elements enriching quality of public spaces, even lacking their usual functionality.
Part 3. Building is a collection of studies on external stairs, those allowing the structure to open into nature, providing linkage to urban squares, and connecting housing interior with surrounding garden. Next subject to the analyses was a group of stairs as a part of the entrance zone gaining metaphorical meaning: of a boundary between sacrum and profanum, tunnel, extraordinary gateway. Stairs defining the spatial form of the building by being its integral element such as: base, corner, wall or roof were also studied. The designs were stepping motives provided inspiration for the shape of the entire building were particularly emphasized.
Part 4. Interior drew attention to stairs contributing to the atmosphere of the building interior especially inside the entrance zone, open and closed communication spaces. Studies of the examples of stairs determining the shape of the interior by modeling its floor, wall or ceiling were also provided. The last group analyzed contained the stairs perceived as a sculpture, architectural "furniture".
Part 5. Summary provides remarks on differences and similarities among the examined contemporary stairs in relation to the historical background and final conclusions.