Wpływ materiału klocków hamulcowych pojazdu szynowego na zużycie pary trącej i poziom hałasu
Autor
Zając, Grzegorz
Promotor
dr hab. inż. Paweł Piotr Piec, prof. PK
Data wydania
2005
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Abstrakt
Celem naukowym zrealizowanej pracy doktorskiej było zbadanie wpływu wybranych właściwości materiału wstawki hamulcowej na intensywność zużycia i poziom emisji hałasu. Natomiast celem utylitarnym sformułowanie wytycznych do doboru takich wartości cech konstrukcyjno-technologicznych związanych z wykonaniem wstawki klocka hamulcowego, które spowodują zmniejszenie zużycia współpracujących elementów koło-klocek hamulcowy i obniżenie poziomu hałasu. W ramach realizacji pracy doktorskiej przeprowadzono szerokie spektrum badań. W badaniach laboratoryjnych wyznaczono wybrane parametry fizyczne (gęstość w funkcji temperatury, współczynnik rozszerzalności cieplnej, współczynnik emisji cieplnej, ciepło właściwe i współczynnik przewodnictwa cieplnego) materiału wstawek kompozytowych typu K1, K3, L2 oraz żeliwnej P10. Badania stanowiskowe obejmują wyznaczenie charakterystyki współczynnika tarcia materiałów kompozytowych typu K1, K3, L2, spiekanego S i żeliwa P10 w funkcji nacisku, prędkości tarcia i temperatury. Wykonano także analizę hałasu i przyspieszeń drgań wstawek hamulcowych w funkcji nacisku i prędkości tarcia. W badaniach prędkości propagacji fali akustycznej i wartości tłumienia wyznaczono prędkości propagacji fali akustycznej w zależności od częstotliwości w wybranych materiałach wstawek hamulcowych oraz wartość współczynnika tłumienia. W zakresie badań elementów struktury geometrycznej pary trącej przeprowadzono analizę elementów struktury geometrycznej powierzchni tarcia materiałów P10, L2, K1, K3, S i obręczy B2N, ze względu na wartość parametrów Ra, Rq, Rmaxi Sm oraz charakter profilu chropowatości. Badania eksploatacyjne obejmowały przeprowadzenie prób ruchowych zgodnie z Kartą UIC 544-1 (4-te wydanie, 01.01.2000) elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 wyposażonych we wstawki hamulcowe wykonane z materiału żeliwnego P10 i kompozytowego L2.
Klasyfikacja PKT
372319 Środki transportu szynowego. Tabor kolejowy
240000 Fizyka
372300 Przemysł środków transportu
370000 Budowa maszyn. Przemysł maszynowy i metalowy
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Zasób udostępniany w ramach tzw. dozwolonego użytku (art. 28 u. o pr. a.)
Prawa dostępu
Zasób dostępny wyłącznie z komputerów Biblioteki PK