Wpływ właściwości przegubów na charakterystyki siłowe układu kierowniczego samochodu
Autor
Niemczyk, Gabriel
Promotor
prof. dr hab. Józef Knapczyk
Data wydania
2005
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Abstrakt
W pracy podjęto zadanie zbadania wpływu właściwości przegubów kulistych, występujących w układzie kierowniczym z przekładnią zębatkową i mechanizmie prowadzenia kół typu MacPhersona na charakterystyki siłowe układu kierowniczego samochodu. W celu wyznaczenia kinematycznych parametrów pracy przegubów i ich obciążenia opracowano modele mechanizmu prowadzenia kół i układu kierowniczego. Charakterystykę podatności sprężyny resorującej wraz z elementami współpracującymi wyznaczono na podstawie wyników badań doświadczalnych i opisano funkcją nieliniową. Charakterystyki podatności pozostałych elementów przyjęto jako liniowe. Wykorzystując zbudowane modele wyznaczono parametry pracy przegubów przy różnych obciążeniach statycznych i dynamicznych. Wyznaczono zakresy względnego przemieszczenia kątowego trzpienia i panewki przegubu w całym zakresie ugięcia zawieszenia oraz skrętu koła, przy różnych wartościach obciążenia koła siłą prostopadłą do jezdni oraz wzdłużną względem koła. Wyznaczono zakresy względnej prędkości kątowej trzpienia i panewki oraz sił przenoszonych przez przeguby podczas przejazdów po jezdniach o różnych rodzajach nawierzchni oraz przy nagłym obniżeniu jezdni. Wykonano badania doświadczalne kilkunastu przegubów kulistych. Wyznaczono zależności momentu sił reakcji w przegubie od względnego przemieszczenia kątowego trzpienia i panewki przegubu, względnej prędkości kątowej trzpienia i panewki oraz od obciążenia przegubu siłami zewnętrznymi. Opracowano model przegubu kulistego, uwzględniający odkształcenia sprężyste i tarcie, który zweryfikowano eksperymentalnie. Wykonano badania doświadczalne rozpatrywanego układu przy zastosowaniu przegubów, łączących drążek kierowniczy ze zwrotnicą, o zróżnicowanych właściwościach. Badania drogowe w postaci jazdy manewrowej polegały na wykonywaniu naprzemiennych skrętów oraz rozpędzaniu i hamowaniu samochodu podczas jazdy na wprost. Badania stanowiskowe polegały na wykonywaniu skrętów kierownicą przy różnych warunkach obciążenia kół przednich samochodu. Podczas badań wykonywano pomiary sił przenoszonych przez drążki kierownicze oraz momentu sił przenoszonego przez kolumnę kierownicy. Przeprowadzono badania symulacyjne przejazdu po drogach o różnym rodzaju nawierzchni. Zmieniając wartości parametrów przegubu łączącego zwrotnicę z wahaczem oraz zwrotnicę z drążkiem kierowniczym, badano ich wpływ na wartości siły przenoszonej przez drążek kierowniczy.
Klasyfikacja PKT
372321 Samochody
370919 Teoria mechanizmów i maszyn
372300 Przemysł środków transportu
370900 Podstawy budowy maszyn
370000 Budowa maszyn. Przemysł maszynowy i metalowy
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Zasób udostępniany w ramach tzw. dozwolonego użytku (art. 28 u. o pr. a.)
Prawa dostępu
Zasób dostępny wyłącznie z komputerów Biblioteki PK