Wpływ recyrkulacji spalin na parametry silnika o zapłonie iskrowym zasilanego gazem ziemnym
Wariant tytułu
Influence of exhaust gas recirculation on parameters the spark ignition natural gas engine
Autor
Dudek, Sławomir
Promotor
prof. zw. dr hab. inż. Bronisław Sendyka
Data wydania
2005
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Abstrakt
Rozprawa doktorska dotyczy zastosowania recyrkulacji spalin w silniku o zapłonie iskrowym zasilanym gazem ziemnym. Polega to na doprowadzaniu do świeżego ładunku cylindra części spalin z układu wylotowego silnika. Tezą pracy jest założenie, że recyrkulacja spalin ogranicza emisję tlenków azotu oraz powoduje wzrost sprawności cieplnej w pewnych zakresach obciążeń silnika. Jako obiekt badań wykorzystany został silnik o zapłonie samoczynnym, który do realizacji pracy został przystosowany do zasilania sprężonym gazem ziemnym zapalanym od świecy zapłonowej. Praca zawiera analizę teoretyczną oraz badania doświadczalne wpływu parametrów recyrkulacji spalin na pracę silnika ZI zasilanego gazem ziemnym. Uzyskane wyniki potwierdzają postawioną tezę.
The doctorate dissertation describes application the exhaust gas recirculation system in spark ignition natural gas engine. According that idea some part of exhaust gases is delivered to fresh cylinder charge. The reduction of nitrogen oxides emission and increase of thermal efficiency is thesis of the dissertation. The compression ignition engine has been used as an object of research. The engine has been converted to natural gas fuelling with spark ignition system. The dissertation includes theoretical analysis and lot of experimental work. Results confirm thesis.
Klasyfikacja PKT
372321 Samochody
372300 Przemysł środków transportu
370000 Budowa maszyn. Przemysł maszynowy i metalowy