Ograniczanie zawartości tlenków azotu w spalinach silnika wysokoprężnego za pomocą węglowodorów zawartych w paliwie
Autor
Wcisło, Grzegorz
Promotor
dr hab. inż. Zygmunt Szlachta, prof. PK
Data wydania
2001
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Abstrakt
Przeanalizowano różne metody i modele redukcji tlenków azotu w spalinach. Na tej podstawie założono, że w silniku wysokoprężnym możliwa będzie redukcja tlenków azotu metodami selektywnej niekatalitycznej (termicznej) redukcji SNR oraz selektywnej katalitycznej redukcji SCR. Dla realizacji obu metod postanowiono zastosować wtrysk dodatkowej dawki oleju napędowego do cylindra silnika i konwertor katalityczny Cu/ZSM-5 w układzie wylotowym. Reduktorem w obu przypadkach były aktywne chemicznie rodniki i węglowodory, pochodzące z dodatkowego paliwa. Dzięki temu uzyskano termiczną redukcję tlenków azotu już w cylindrze silnika i częściowo w kolektorze wydechowym, a katalityczną w konwertorze. Przeprowadzono obszerne badania na specjalistycznych stanowiskach badawczych, zaprezentowanych w pracy. Po raz pierwszy w tego typu badaniach rozróżniono efektywność termicznej, katalitycznej i całkowitej redukcji NOx. W tym celu zaproponowano cztery oryginalne definicje, określające efekty redukcji wymienionymi metodami. Analiza wyników badań wykazała, że bardzo duży wpływ na efektywność redukcji tlenków azotu wywierają takie parametry, jak: prędkość i obciążenie silnika, chwila wtrysku dawki głównej oraz dodatkowej oleju napędowego, temperatura spalin, względna objętościowa prędkość przepływu spalin przez konwertor SV oraz skład grupowy oleju napędowego.
Klasyfikacja PKT
433500 Spalinowe zespoły prądotwórcze
430000 Elektrotechnika
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Zasób udostępniany w ramach tzw. dozwolonego użytku (art. 28 u. o pr. a.)
Prawa dostępu
Zasób dostępny wyłącznie z komputerów Biblioteki PK