The influence of the development of private air communication on the architecture and urban planning of the 21st century
Wariant tytułu
Wpływ rozwoju prywatnej sieci komunikacji powietrznej na architekturę i urbanistykę XXI wieku
Autor
Szczepański, Jakub
Szuta, Agnieszka Faustyna
Opublikowane w
Technical Transactions
Numeracja
Vol. 115, iss. 7
Strony
61-73
Data wydania
2018
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
angielski
DOI
10.4467/2353737XCT.18.100.8795
Słowa kluczowe
metropolitan transport, urban planning, urban mobility, urban airspace, landing areas, helipads, high-rise buildings, ultra-light aviation, helicopters, gyroplanes, architecture, future of aviation, personal aviation, air traffic control
transport metropolitarny, urbanistyka, miejska przestrzeń powietrzna, lądowiska, wysokościowce, lotnictwo ultralekkie, helikoptery, wiatrakowce, prywatny transport lotniczy
Abstrakt
In the first part, the article describes the stages of the development of gyroplanes and the influence of wartime policy on the interest in light aircraft. Also presented are links and the possibilities of using gyroplanes in various sectors of the economy. The authors, based on source texts, present the current position of the aviation industry in the Polish economy and attempt to diagnose its development capabilities. As a result, factors responsible for the current condition of the light aviation industry and its links with architecture and urban planning are submitted. The question is posed: what consequences will the development of the aviation industry bring for architecture and urban planning, for the community and the image of 21st century cities?
Niniejszy artykuł w pierwszej części przybliża etapy rozwoju wiatrakowców oraz ukazuje wpływ polityki czasów wojennych na zainteresowanie lekkimi statkami powietrznymi. Przedstawione zostają również powiązania oraz możliwości wykorzystywania wiatrakowców w różnych sektorach gospodarki. Autorzy, na podstawie tekstów źródłowych, ukazują aktualną pozycję przemysłu lotniczego w polskiej gospodarce i podejmują próbę diagnozy jego możliwości rozwojowych. W efekcie zidentyfikowane zostają czynniki oddziałujące na obecny stan przemysłu lotnictwa lekkiego oraz jego powiązania z architekturą i urbanistyką. Otwarte więc jest pytanie: jakie konsekwencje przyniesie rozwój przemysłu lotniczego dla architektury i urbanistyki, dla społeczności i obrazu miast XXI wieku?