rotary parking system, smart parking system, parking spot, Taguchi method, typology of parking lots, reducing model of rotary parking lots, RACPS, parking system solutions
obrotowy parking samochodowy, miejsca parkingowe, optymalny parking obrotowy, metoda Taguchi, typologia parkingów samochodowych, model redukcyjny parkingu obrotowego
Abstrakt
Problems with parking individual cars, particularly in urban areas, were already experienced by the inhabitants of developed countries in the interwar period. These problems continue to appear, as the number of cars increases and there are fewer and fewer parking spaces. Therefore, solutions are sought after to ensure the largest possible number of parking spaces with the smallest occupied area, especially in large agglomerations of highly developed countries. The article presents one of the possible solutions – rotary car parks (The Rotary Automated Car Parking System; RACPS). The research results reffered to in the article are the effect of works conducted at the Faculty of Mechanical Engineering of the Cracow University of Technology in the field of modelling and optimisation of a rotary car park [5, 6, 8].
Kłopoty z parkowaniem samochodów indywidualnych szczególnie w obszarach miejskich mieli już w okresie międzywojennym mieszkańcy krajach rozwiniętych. I te problemy w dalszym ciągu się pojawiają, ponieważ ilość samochodów wzrasta, a miejsc do parkowania mamy coraz mniej. Dlatego poszukuje się rozwiązań, które mają zapewnić jak największą liczbę stanowisk parkingowych przy jak najmniejszej powierzchni zajmowanej, szczególnie w wielkich aglomeracjach krajów wysokorozwiniętych. W artykule przedstawiono jedno z możliwych rozwiązań, jakim są parkingi obrotowe (The Rotary Automated Car Parking System; RACPS). Wyniki badań przytoczone w artykule są efektem prowadzonych na Wydziale Mechanicznym Politechnice Krakowskiej prac z zakresu modelowania i optymalizacji obrotowego parkingu samochodowego [5, 6, 8].