Polska "szkoła twórcza" Henryka Rowida: implikacje dla rozwoju zawodowego
Wariant tytułu
Polish "creative school" by Henryk Rowid: implications for professional development
Autor
Piekarski, Marian
Opublikowane w
Lubelski Rocznik Pedagogiczny
Numeracja
T. XXXV, z. 1
Strony
273-282
Data wydania
2016
Miejsce wydania
Lublin
Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
Język
polski
DOI
10.7951/lrp.2016.35.1.273
Słowa kluczowe
wychowanie przez pracę, szkoła twórcza, rozwój zawodowy
education through work, creative school, career development
Abstrakt
Celem artykułu jest przybliżenie postaci i dorobku Henryka Rowida należącego do czołowych polskich pedagogów przełomu XIX i XX wieku. Na tle „szkół pracy” w różnych krajach pokazano główne idee „polskiej szkoły” pracy, zwanej także „szkołą twórczą”. Rowid w swoich programach odwołał się do wychowawczej roli pracy, dzięki której formuje się nie tylko umysł, ale i postawę młodego pokolenia. Te uniwersalne, ponadczasowe doświadczenia są warte wykorzystania jako stymulatory w rozwoju zawodowym współczesnej młodzieży.
The aim of the article is to introduce the profile and achievements of Henryk Rowid, who belongs to the leading Polish educators of the turn of the late 19th and early 20th century. In the background of “work schools” in different countries, the main ideas of the “Polish work school”, also called the “creative school”, are shown. Rowid, in his programs, refers to the educational role of working, which not only forms the mind but also the attitude of the younger generation. Therefore, we turn to his universal, timeless experiences and try to use them as stimulants in the career development of today’s youth.
Wydział
Jednostki pozawydziałowe
Licencja
Creative Commons; cc by 3.0 pl
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.