Straty czasu związane z przesiadką na węźle komunikacyjnym
Autor
Dźwigoń, Wiesław
Opublikowane w
Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe
Numeracja
R. 17, nr 6
Strony
570-573
Data wydania
2016
Miejsce wydania
Radom
Wydawca
Instytut Naukowo-Wydawniczy "SPATIUM" sp. z o.o.
Język
polski
ISSN
1509-5878
e-ISSN 2450-7725
Słowa kluczowe
komunikacja miejska, węzeł komunikacyjny, przesiadka, straty czasu
transport hub, quality, transfers, urban transport, public transport
Abstrakt
W artykule przedstawiono analizę przesiadek dokonywanych na dużym dwupoziomowym węźle komunikacyjnym. Częścią przesiadki jest przejście pomiędzy przystankami. Omówiono zakres pomiarów, które w takim przypadku obejmują ruch pieszy. Czasy przejścia i dojścia do przystanków są miarą dostępności do węzła. Są również elementem oceny jakości funkcjonowania komunikacji miejskiej. Wyniki mogą być przydatne w analizach symulacyjnych funkcjonowania węzła. Przesiadce towarzyszy niepewność związana z punktualnością kursowania linii oraz koniecznością przekraczania jezdni. Dobrze zaprojektowana infrastruktura zwiększa efektywność korzystania z transportu miejskiego.
The article presents an analysis of the change of the transport means made on a large two-level interchange node. The part of the change is transition between stops. The article discusses the scope of the measurements, which in this case include pedestrian traffic. The transition time and the time access to the stops constitute the measures of the interchange node availability as well as the element of the assessment of the quality of the public transport operation. The results may be use in the simulation analysis of the interchange node operation. The change of the transport means is accompanied by the uncertainty associated with punctuality of lines running and with the need to cross the road. Well designed infrastructure increases the efficiency of the use of urban public transport.