The proposed new rail route between Kraków and Zakopane with the use of civil engineering structures – tunnels
Wariant tytułu
Propozycja nowej trasy kolejowej Kraków–Zakopane przy wykorzystaniu inżynierskich obiektów budowlanych – tuneli
Autor
Chrabąszcz, Ireneusz
Dudzik, Marek
Koźlak, Mateusz
Prusak, Janusz
Boczoń, Krzysztof
Opublikowane w
Technical Transactions
Numeracja
Y. 113, iss. 1-B
Strony
11-18
Data wydania
2016
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
angielski
DOI
10.4467/2353737XCT.16.055.5404
Słowa kluczowe
electric traction, tunnels, railway route profile, energy consumption
trakcja elektryczna, tunele, profil trasy kolejowej, zużycie energii
Abstrakt
The existing railway from Kraków to Zakopane is characterised by complex horizontal (curves) and vertical (slopes and rises) profiles. Although the railway is attractive to tourists, it is not highly valued by carriers. This article describes a new route with profile modifications. The new route would be possible mainly due to civil engineering structures such as tunnels. It would make it possible to reduce travel time significantly and reduce energy consumption.
Istniejąca linia kolejowa Kraków–Zakopane charakteryzuje się złożonym profilem poziomym (łuki) i pionowym (spadki i wzniesienia). Pomimo turystycznej atrakcyjności tej linii, jej ocena przez przewoźników nie jest wysoka. W artykule przedstawiono propozycję nowej trasy o skorygowanym profilu. Nowy przebieg trasy uzyskano głównie dzięki inżynierskim obiektom budowlanym – tunelom. Nowa trasa pozwoliłaby na znaczne skrócenie czasu przejazdu i zmniejszenie zużycia energii.
Klasyfikacja PKT
630000 Budownictwo
Wydział
Wydział Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej
Licencja
Licencja PK
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.