Polski rynek intermodalny cechuje się niewystarczającą wiedzą o mechanizmach kształtowana cen i kosztów tego rodzaju przewozów. Powoduje to, że bardzo trudno jest oszacować wysokość cen w poszczególnych obszarach tego sektora. Trudności te możemy zaobserwować głównie w obszarze szacowania kosztów przewozów, zarządzania infrastrukturą, operacji terminalowych oraz pozostałych funkcji logistycznych związanych z transportem intermodalnym.
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie uproszczonej analizy cenowej transportu intermodalnego względem transportu drogowego. Polegała ona na obliczeniu oraz porównaniu cen przewozu 30 kontenerów 40’ ze szwedzkiego portu Goeteborg do portu włoskiego w mieście Ravenna trasą przebiegającą przez VI korytarz transportowy. Analiza ta będzie miała na celu pokazanie konkurencyjności cenowej między tymi dwoma gałęziami transportu.
Przeprowadzona szacunkowa analiza cenowa wykazała konkurencyjność transportu intermodalnego względem transportu drogowego. Na omawianym przykładzie połączenia Północ-Południe Europy w dwóch wariantach, można przedstawić wnioski, że transport intermodalny jest tańszy od transportu drogowego.
Polish intermodal market is characterized by insufficient knowledge about the mechanisms shaped prices and costs of this type of operation. The result is that it is very difficult to estimate the price levels in different areas of the sector. These difficulties can be observed mainly in the area of estimating the cost of transport, infrastructure management, terminal operations and other logistics functions related to intermodal transport.
The purpose of this paper is to present a simplified analysis of intermodal transport pricing in relation to r oad transport. It consisted of calculating and comparing prices and transport 30 containers 40 'from the Swedish port of Gothenburg to the Italian port in Ravenna route passing through the VI transport corridor. This analysis will have to show price compet itiveness between the two modes of transport.
Estimated pricing analysis performed showed the competitiveness of intermodal transport in relation to road transport. For this example, the North South connections in Europe in two versions, you can submit proposals that intermodal transport is cheaper than road transport.