W wyniku znaczącego wzrostu wymiany międzynarodowej w drugiej połowie XX wieku zaistniała potrzeba, aby różne formy przewozów stały się bardziej ekonomiczne i mniej pracochłonne. Doprowadziło to do stworzenia nowych rozwiązań w sferze technologii i technik, mających usprawnić przeładunki i przewozy dzięki zastosowaniu różnych form jednostkowania ładunków w sferze rozwiązań organizacyjnych, technicznych, ekonomicznych i prawnych. Celem artykułu jest charakterystyka i funkcjonowanie transportu intermodalnego w Polsce. Autorzy przedstawili dane statystyczne na temat przewozów towarowych z roku 2013 i trzech kwartałów 2014. Ponadto zidentyfikowano centra logistyczne w Polsce, w tym terminale kontenerowe i porty morskie. Stwierdzono, że transport intermodalny w Polsce ma bardzo duże rezerwy, jeżeli chodzi o możliwości dalszego rozwoju. Rezerwy te wynikają z dużej gęstości linii kolejowych na terenie Polski oraz bardzo szybkiego rozwoju portów morskich w Gdańsku i Gdyni, które są w stanie świadczyć usługi przeładunkowe bardzo wysokiej jakości.
As a result of a significant increase in international trade in the second half of the twentieth century, there was a need for various forms of transport have become more economical and less labor intensive. This led to the creation of new solutions in the field of technology and techniques to further improve handling and transport through the use of various forms of completion of cargo in the sphere of organizational, technical, economic and legal. The purpose of this article is the ch aracteristics and functioning of intermodal transport in Poland. The authors present statistical data on freight from 2013 and three quarters of 2014. In addition, identified logistics centers in Poland, including container terminals and ports. It was foun d that intermodal transport in Poland has a very large reserves in terms of the opportunities for further development. These provisions result from the high density of railway lines in the Polish and the very rapid development of sea ports in Gdańsk and Gdynia, which are able to provide a very high quality handling.