The myth about connoiseurship in relation to perspective, in other words, illusionistic-architectural painting in Poland
Wariant tytułu
Mit o znawstwie perspektywy, czyli o malarstwie iluzjonistyczno-architektonicznym w Polsce
Autor
Żaba, Antonina
Opublikowane w
Technical Transactions
Numeracja
Y. 112, iss. 4-A
Strony
121-127
Data wydania
2015
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
angielski
Słowa kluczowe
P. Decker, A. Pozzo, J.J. Schübler, perspective, geometry, illusionistic architectural painting, quadrature, baroque, illusion
P. Decker, Andrea Pozzo, J.J. Schübler, perspektywa, geometria, malarstwo iluzjonistyczno-architektoniczne, kwadratura, barok, iluzja
Abstrakt
It is commonly considered, that baroque painting depicting architectural elements on face partitions of building in illusionistic way needed the painter to have deep knowledge of constructing perspective charts. Research conducted in Poland (in its current borders), according to the author, do not confirm this thesis. They show that our artists, most commonly used ready-made patterns from perspective tractates and pattern books, but most of all from tractate by unquestionable master of this kind of painting, the Italian Andre Pozzo (1642‒1709). The article it also presents the connection with selected paintings in Poland With baroque tractates and pattern books. Furthermore, comments on perspective rules education of baroque craftsmen and artists were included.
Powszechnie uważa się, że barokowe malarstwo przestawiające w sposób iluzjonistyczny elementy architektoniczne na licach przegród budowlanych wymagało od malarza głębokiej znajomości zasad konstruowania wykresów perspektywicznych. Przeprowadzone na terenie Polski (w jej obecnym kształcie) badania, zdaniem autorki, nie potwierdzają tej tezy. Wskazują one, że nasi artyści najczęściej wykorzystywali jedynie gotowe wzorce z traktatów perspektywicznych i wzorników, przede wszystkim z traktatu niekwestionowanego mistrza tego rodzaju malarstwa, Włocha Andrea Pozzo (1642‒1709). Wskazano na związek wybranych malowideł w Polsce z barokowymi traktatami i wzornikami oraz scharakteryzowano cechy głównych ośrodków działalności artystycznej. Przedstawiono uwagi na temat kształcenia zasad perspektywy wśród barokowych rzemieślników.
Klasyfikacja PKT
640000 Architektura
Wydział
Zbiory cyfrowe BPK
Licencja
Licencja PK
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.