Szkoła nauczania projektowania architektoniczno-urbanistycznego. Kompozycja przestrzenna jednorodzinnych domów wolnostojących
Wariant tytułu
School of teaching architectural and urban design. Spatial composition of one-family detached houses
Autor
Seruga, Wacław
Opublikowane w
Środowisko Mieszkaniowe = Housing Environment
Numeracja
nr 15
Strony
186-228
Data wydania
2015
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo Katedry Kształtowania Środowiska Mieszkaniowego. Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej
Język
polski
angielski
ISSN
1731-2442
eISSN
2543-8700
Słowa kluczowe
kompozycja, kompozycja przestrzenna, kompozycja architektoniczna, jednorodzinne domy wolnostojące, forma architektoniczna, piękno, szkoła nauczania projektowania architektoniczno-urbanistycznego
composition, spatial composition, architectural composition, one-family detached houses, architectural form, beauty, school of teaching architectural and urban planning
Abstrakt
Artykuł prezentuje szkołę nauczania projektowania architektoniczno-urbanistycznego autora opartą na nierozłącznym traktowaniu architektury i urbanistyki oraz na silnych związkach teorii architektury z praktyką projektowo-realizacyjną realizowaną w Katedrze Kształtowania Środowiska Mieszkaniowego Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej, która sięga początku lat dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku. Artykuł dotyczy także zagadnień związanych z kompozycją przestrzenną jednorodzinnych domów wolnostojących. W kształtowaniu funkcjonalno-przestrzennym zrównoważonych jednorodzinnych zespołów mieszkaniowych stosunek do natury stanowi podstawowe kryterium wpływające na kompozycję przestrzenną oraz piękno architektury. Artykuł prezentuje dwadzieścia jeden studenckich projektów jednorodzinnych domów wolnostojących. Zdaniem autora pokazują one różnorodne i indywidualne kreacje oraz wizje rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych domów w nawiązaniu do krajobrazowego kontekstu, a także poszukiwania współczesnych form architektonicznych oraz rozwiązań funkcjonalnych domów spełniających indywidualne potrzeby człowieka drugiej dekady dwudziestego pierwszego wieku. Udowadniają tym samym ważną rolę kompozycji przestrzennej architektonicznej i urbanistycznej oraz piękna w kształtowaniu przestrzeni mieszkaniowych w zróżnicowanych warunkach lokalizacyjnych i otoczeniu.
The article presents the Author’s school of teaching architectural and urban design, based on the inseparable approach towards architecture and urban planning and on strong relations between the theory of architecture and the designing and implementation practice, taught in the Chair of Housing Environment of the Faculty of Architecture, Cracow University of Technology, which reaches back to the early 1990s. The article also focuses on issues connected with the spatial composition of one-family detached houses. In the functional and spatial shaping of sustainable one-family residential complexes the relation towards nature constitutes a fundamental criterion influencing the spatial composition and the beauty of architecture. The article presents twenty-one students’ designs of one-family detached houses. According to the Author, they demonstrate diversified and individual creations and visions of functional and spatial solutions of houses, with reference to the landscape context, as well as they manifest the search of contemporary architectural forms and functional solutions of houses that fulfil individual needs of man of the second decade of the 21st century. In doing so, they prove an important role of architectural and urban spatial composition and beauty in shaping residential spaces in diversified locations and conditions of the surrounding area.
Klasyfikacja PKT
640000 Architektura
Wydział
Wydział Architektury
Licencja
Licencja PK
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.