Przydatność zawodowa w kontekście wyzwań rynku edukacji i pracy
Wariant tytułu
Professional usefulness in the context of education and labour market
Autor
Piekarski, Marian
Opublikowane w
Problemy Profesjologii
Numeracja
2
Strony
65-75
Data wydania
2014
Miejsce wydania
Zielona Góra
Wydawca
Uniwersytet Zielonogórski
Polskie Towarzystwo Profesjologiczne
Język
polski
ISSN
1895-197X
Słowa kluczowe
przystosowanie zawodowe, przydatność zawodowa, system edukacji, rynek pracy
Abstrakt
W nowoczesnej gospodarce rośnie znaczenie kompetencji zawodowych i dlatego system edukacji wymaga ciągłego dostosowywania programów kształcenia do potrzeb pracodawców. Przyszłość rynku pracy rysuje się w kategorii ciągłego wzrostu kompetencyjnego pracowników. Oczekiwania pracodawców skupiają się wokół przydatności zawodowej czyli korelacji pomiędzy zasobami i wyposażeniem jednostki a wymaganiami stawianymi przez środowiska pracy. Przydatność zawodowa staje się kluczowym kryterium dla pracodawcy, który sprawdza poziom wypełniania i rozwiązywania zdań zawodowych przez pracownika na określonym stanowisku pracy. Jednak nie jest ona jedynie samą funkcją przygotowania zawodowego wyniesionego z edukacji, lecz ulega ciągłemu rozwojowi przez cały okres pracy zawodowej jednostki.
In modern economy there is growing importance of professional competence and therefore the education system requires continuous adaptations of educational curricula to the needs of employers. The future of the labor market appears to be linked to the continuous growth of employee’scompetence. Employers' expectations revolve around professional usefulness, which is the correlation between resources and abilities of an individual and the requirements of working environment. Professional usefulness becomes a key criterion for an employer who checks the filling and solving of professional tasks by an employee on a specific position. But it is not only the function of vocational training, but it is constantly evolving over the entire period of work.