transport produktów żywnościowych, transport chłodniczy, systemy zarządzania jakością
Abstrakt
Zachowane warunki transportu żywności decydują o poziomie jakości usługi transportowej i są podstawą satysfakcji klientów. Celem pracy była ocena i analiza transportu produktów żywnościowych. Analiza obejmowała trzy grupy produktów żywnościowych, takich jak: produkty żywnościowe (owoce i warzywa), produkty żywnościowe (mięso, ryby, jaja, mleko i przetwory mleczne), produkty żywnościowe mrożone i głęboko mrożone. Z kolei zakres prowadzonych badań obejmował takie aspekty organizacyjnych uwarunkowań jak: wpływ współpracy z przedsiębiorstwem świadczącym usługi logistyczne w zakresie transportu produktów żywnościowych oraz przydatność wdrożonych obligatoryjnie systemów zarządzania w przedsiębiorstwie. Badania przeprowadzono w oparciu o opracowany kwestionariusz ankiety badawczej skierowany do nabywców usług logistycznych. Podmiotami badań były przedsiębiorstwa korzystające z usług w zakresie transportu chłodniczego. Zarówno w celu określenia zależności pomiędzy wpływem współpracy z usługodawcą a przestrzennym zasięgiem jego działalności, stażem pracy oraz wykształceniem respondenta jak też oszacowania zależności oceny przydatności wdrożonych obligatoryjnie systemów zarządzania w przedsiębiorstwie od przestrzennego zasięgu jego działalności wykorzystano test χ2. W wyniku przeprowadzonych badań wykazano pozytywny wpływ jakości współpracy z usługodawcą na funkcjonowanie firmy i jej zadowolenie z usług. Ponadto stwierdzono istotną zależność ocen wpływu współpracy na zadowolenie z jakości od przestrzennego zasięgu jego działalności, stażu pracy i wykształcenia respondentów. Z kolei w przypadku wdrożonych obligatoryjnie systemów zarządzania w przedsiębiorstwie wykazano ich umiarkowaną przydatność w opinii nabywców usług logistycznych w zakresie transportu produktów żywnościowych.
Conditions of food products decided about leve l of the quality transport services and are the basis of customer satisfaction.
The aim of this paper was an evaluation and analysis of transport food products. The analysis was connected the three groups of transport of food products. These groups include: food products (fruits and vegetables), food products (meat, fish, eggs, milk and dairy products), frozen and deep frozen food products. In turn, the range of the conducted research involved aspects of organizational conditions, such as: effects of the cooperation with an enterprise providing logistic services in the field of transport of food products and usefulness of the compulsorily implemented management systems in an enterprise.
The studies were carried out based on the prepared research surve y questionnaire addressed to purchasers of logistic services. The study subjects were companies that use services in the scope of refrigerated transport. The χ 2 test was used to define the relationship between effects of the cooperation with a service prov ider and the spatial range of their business activities, job seniority and education of a respondent, as well as to estimate the dependence of the evaluation of usefulness of the compulsorily implemented management systems in a company on the spatial range of their business activities.
Results of conducted research was positive impact of cooperation with the company in the field of food products transport . Additionally was proved critical d ependence evaluation of impact of cooperation with the company in th e field of food products transport on spatial range of their business activities, job seniority and education of respondent. In turn in case of implemented systems management in enterprises was proved in opinion respondents their low usefulness.