Koncepcje rozwoju kolejowych wagonów transportowych w celu zwiększenia konkurencyjności transportu kolejowego
Autor
Gajewska, Teresa
Lorenc, Augustyn Krzysztof
Opublikowane w
Pojazdy Szynowe
Numeracja
2
Data wydania
2014
Miejsce wydania
Poznań
Wydawca
Instytut Pojazdów Szynowych TABOR
Język
polski
ISSN
0138-0370
Słowa kluczowe
Biała Księga, 5L, rozwój transportu kolejowego, innowacyjny kolejowy wagon transportowy
Abstrakt
Obecnie kolej odgrywa dużą rolę w przewozach dalekobieżnych zwłaszcza międzynarodowych. Jest to szczególnie zauważalne na przykładzie wysoko rozwiniętych państw Unii Europejskiej. Siła kolei jako rodzaju transportu przyjaznego środowisku jeszcze bardziej będzie wzrastała w przypadku połączenia kolejowych wagonów towarowych z hybrydowymi lub elektrycznymi pojazdami szynowymi. Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji i trendów rozwoju kolejowych wagonów transportowych w celu zwiększenia konkurencyjności transportu kolejowego. Analizę teoretyczną przeprowadzono na podstawie opracowania Białej Księgi „Innowacyjny kolejowy wagon towarowy 2030”. Wśród głównych zaleceń w odniesieniu do kolejowych wagonów towarowych można znaleźć zdolność do integracji w łańcuchach dostaw oraz zastosowanie koncepcji zrównoważonych technologicznie takich jak ekologistka. Unowocześnienie towarowych wagonów kolejowych powinno przyczynić się do zmniejszenia energochłonności i zużycia zasobów – poprawy wydajności oraz podstawowych parametrów, a także redukcji emisji zanieczyszczeń. Według założeń Białej Księgi „Innowacyjny kolejowy wagon towarowy 2030” powinien umożliwiać szybką konsolidację, szybsze dostarczanie ładunków częściowych oraz ładunków całościowych, lepszą jakość, większą dostępność i efektywność transportu oraz usług logistycznych. W związku z działaniami Unii Europejskiej, które dążą do poprawy sytuacji ekonomicznej oraz ujednolicenia transportu na terenie UE można prognozować, że pozycja kolejowego transportu ładunków – jako rozwiązania odpowiedniego z uwagi na środowisko dla nowoczesnej logistyki transportu – może być jeszcze bardziej wzmocniona do roku 2030.