Rezerwowanie jako metoda zwiększenia gotowości i niezawodności floty pojazdów
Wariant tytułu
Reserving as a method to increase availability and reliability of vehicles fleet
Autor
Lorenc, Augustyn Krzysztof
Szkoda, Maciej
Opublikowane w
Logistyka
Numeracja
nr 3
Strony
3845-3853
Data wydania
2014
Miejsce wydania
Poznań
Wydawca
Instytut Logistyki i Magazynowania
Język
polski
ISSN
1231-5478
Abstrakt
Z punktu widzenia logistyki zarządzanie flotą pojazdów odgrywa dużą rolę. Każda awaria pojazdu może skutkować niedowiezieniem produktów do celu, a to z kolei wiąże się z karami finansowymi dla przedsiębiorstwa z tytułu niewywiązania się z umowy o przewóz. W niniejszym artykule omówiono wpływ zapewnienia pojazdów rezerwowych na gotowość i niezawodność floty pojazdów. Rezerwowanie jest jedną z metod pozwalającą na utrzymanie odpowiedniego poziomu gotowości technicznej i niezawodności floty pojazdów. Dokonując analizy wariantu z jednym punktem stacjonowania pojazdów rezerwowych i wiążącym się z tym długim czasem podmiany pojazdów oraz wariantu z kilkoma punktami stacjonowania i czasie oczekiwania na podmianę bliskim zeru wykazano, że nawet duża liczba pojazdów rezerwowych nie pozwoli na osiągnięcie oczekiwanego poziomu gotowości i niezawodności jeśli będą one stacjonowały tylko w jednym punkcie. Istotne jest natomiast zmniejszenie czasu podmiany pojazdów co jest możliwe przez rozmieszczenie pojazdów rezerwowych w kilku miejscach na terenie kraju.
From the logistics point of view, fleet management plays a major role. Vehicle’s breakdown can result in failure to deliver the products at the customer, and it is associated with financial penalties for the company due to non-performance of the contract of carriage. In this paper discusses the impact of the reserve vehicles to ensure readiness and reliability of the fleet. Reserve is one way as to keep proper level of technical readiness and reliability of the fleet. While analyzing the variant with a single point of stationing reserves vehicles and the long-time replacement of vehicles and a variant with a few points of stationing and time for replacements close to zero shown that even a large number of vehicles reserve will not achieve the expected level of readiness and reliability if they are stationed at one point only. On the other hand, it is important to reduce the replacements time of vehicles which is possible by the arrangement of reserve vehicles in several locations across the country.