Narrativeness as a characteristic feature of modern stained glass art in modernist and postmodernist interiors of the churches in Krakow
Wariant tytułu
Narracyjność jako cecha charakterystyczna współczesnej sztuki witrażowej we wnętrzach modernistycznych i postmodernistycznych świątyń Krakowa
Autor
Szyszko, Danuta
Opublikowane w
Technical Transactions
Numeracja
Y. 111, iss. 10-A
Strony
95-110
Data wydania
2014
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
angielski
Słowa kluczowe
contemporary stained glass, church architecture, Krakow
współczesny witraż, architektura sakralna, Kraków
Abstrakt
Narrativeness, often manifested by direct, figurative way, sometimes also encoded within the abstraction, is the essence of stained glass paintings in church interiors. One of the ways of reading the ambiguous content is to define mutual relationship of form and the imagery hidden in stained glass, as well as to diagnose the imaging methods adopted by the artist in the context of sacred architectural space. The aim of this paper is to analyze in that way selected works created after the Second Vatican Council (1962‒1965), which complement the interiors of the Krakow churches.
Istotą obrazów witrażowych we wnętrzach sakralnych jest ich narracyjność. Objawia się ona za pomocą bezpośredniego, przedstawieniowego przekazu, bywa też zakodowana w obrębie abstrakcji. Jednym ze sposobów odczytania niejednoznacznej często treści jest określenie wzajemnej relacji formy i ukrytej w witrażu metaforyki oraz diagnoza przyjętej przez artystę metody obrazowania w kontekście sakralnej przestrzeni architektonicznej. Niniejszy artykuł podejmuje próbę analizy w powyższym zakresie wybranych dzieł powstałych po Soborze Watykańskim II (1962‒1965), uzupełniających wnętrza kościołów Krakowa.
Klasyfikacja PKT
640000 Architektura
Wydział
Zbiory cyfrowe BPK
Licencja
Licencja PK
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.