contemporary architecture of Lebanon, cathedral in Harrisa, Mosque Mohammad Al-Amin in Beirut, Museum of Resistance in Mleeta, Dar Al Sayad building in Beirut, rebuilding the centre of Beirut, St. Georges Hotel in Beirut, Tripoli fair, Karol Schayer, Pierre El Khoury, Azmi Fakhuri, August Perret, Steven Holl, Zaha Hadid, Rashid Kharami, Oskar Niemeyer, Bernard Khoury, Xavier Corbero, Vladimir Djurovic
współczesna architektura Libanu, katedra w Harrisie, meczet Mohammad Al Amin w Bejrucie, Muzeum Oporu w Mleeta, budynek Dar Al Sayad w Bejrucie, odbudowa centrum Bejrutu, hotel St. Georges w Bejrucie, targi w Trypolisie, Karol Schayer, Pierre El Khoury, Azmi Fakhuri, August Perret, Steven Holl, Zaha Hadid, Rashid Kharami, Oskar Niemeyer, Bernard Khoury, Xavier Corbero, Vladimir Djurovic
The paper presents selected issues on architecture in Lebanon during the 60 years of existence this State starting from 1943. The outstanding Polish modernist architect Charles Schayer, was very important person for shaping the architectural identity in Lebanon, we presented one of his works – Dar Al Sayad building from 1954. The Cathedral in Harrisa by Pierre El Khoury, Mohammad Al Amin Mosque in Beirut by Azmi Fakhuri and Resistance Museum in Mleeta, are characteristic public buildings for 3 major Lebanese religious groups: Maronite, Sunni and Shiite. The Reconstruction of downtown Beirut after the civil war in the years 1975–1990 and the role of the company Solidere in this endeavor , is shown in the following part of the work. It presents for example design of the New Beirut Souks by Rafael Moneo, the work of sculptors and landscape architects such as Xavier Corbero and Vladimir Djurovic, as well as a discussion related to the recent execution of Steven Holl design called Zaitunay Bay and its impact on designed in the 30’s of the XX century, the Hotel St. Georges designed by August Perret. Next on selected examples of Zaha Hadid designs and Bernard Khoury presents the architecture of the Christian East Beirut and Muslim West Beirut. Finally at the end of the work presents the realization Fair in Tripoli called Rashid Karami designed by Oscar Niemeyer and architectural experimentation in the region of Mount Lebanon.
W artykule przedstawiono wybrane zagadnienia dotyczące architektury Libanu w ciągu 60 lat istnienia tego powstałego w 1943 r. państwa. Dla ukształtowania tożsamości architektonicznej Libanu przyczyniły się realizacje wybitnego polskiego modernisty Karola Schayera, ukazane w pracy na przykładzie budynku wydawnictwa Dar Al Sayad, z 1954 r. Katedra w Harrisie autorstwa Pierra El Khoury, meczet Mohammad Al Amin w Bejrucie autorstwa Azmi Fakhuri i Muzeum Oporu w Mleeta, to charakterystyczne obiekty użyteczności publicznej 3 głównych libańskich grup wyznaniowych: maronitów, sunnitów i szyitów. Odbudowa centrum Bejrutu po wojnie domowej z lat 1975–1990 i rola firmy Solidere w tym przedsięwzięciu, ukazana jest w dalszej część pracy. Prezentuje ona m.in. projekt nowego bejruckiego targowiska autorstwa Rafaela Moneo, prace rzeźbiarzy i architektów krajobrazu, takich jak np. Xaviera Corbero i Vladimira Djurovica, a także dyskusję związaną z ostatnią realizacją Stevena Holla zwaną Oliwkową Zatoką wobec jej wpływu na zaprojektowany w latach 30. XX w. hotel St. Georges autorstwa Augusta Perreta. Dalej na wybranych przykładach projektów Zaha Hadid i Bernarda Khoury zaprezentowano architekturę chrześcijańskiego Bejrutu Wschodniego i muzułmańskiego Bejrutu Zachodniego. Na koniec zaprezentowano realizacje Targów w Trypolisie im. Rashida Karami autorstwa Oskara Niemeyera oraz eksperymenty architektoniczne w regionie Gór Libanu.