More than ever before the current automotive market offers a variety of vehicles. This diversity is concerned with not only different vehicle body or traction parameters but also the variety of propulsion systems. In particular the conventional systems (equipped with internal combustion engine only), hybrid electric, as well as fully electric drivelines are now becoming available. The fully electric vehicles require significant development, as the current technology (e.g. in area of storage devices) needs to be markedly improved. The interim solution will be the hybrid electric vehicles, which appear to be technically mature and affordable for typical vehicle users. However, hybrid electric vehicles can be even more technically advanced than the fully electric vehicles due to need to switch (blend) between the propulsion modalities. This paper presents selected road test results for two commercially available hybrid electric vehicles equipped with front and all wheel drive systems. The results are considered to be important from a regenerative braking technology point of view, combining their control strategies and interactions with vehicle safety systems such as the anti-locking braking system (ABS) taken in to account. The examined vehicles operation represents a step in the development of regenerative braking control algorithms not only for hybrid vehicles but also for fully electric vehicles.
Rynek samochodowy bardziej niż kiedykolwiek obfituje w różne typy pojazdów. Z różnicowanie to dotyczy nie tylko typu nadwozia czy parametrów trakcyjnych, ale również różnych systemów napędowych, takich jak konwencjonalne systemy wyposażone w silnik spalinowy, pojazdy hybrydowe oraz pojazdy z napędem elektrycznym. Pojazdy o napędzie elektrycznym wymagają istotnego wkładu w ich rozwój ze względu na obecny, niezadowalający stan technologii (np. w zakresie urządzeń gromadzących energię). Pośrednim rozwiązaniem mogą być pojazdy o napędzie hybrydowym, które wydają się technicznie dopracowane oraz finansowo dostępne dla użytkowników. Jakkolwiek pojazdy hybrydowe może cechować znacznie wyższy poziom zaawansowania technicznego w porównaniu z pojazdami elektrycznymi, ze względu na zastosowanie systemu przełączania pomiędzy systemami napędowymi. W artykule zaprezentowano wyniki wybranych testów drogowych komercyjnie dostępnych pojazdów hybrydowych, wyposażonych w napęd przednich oraz wszystkich kół. Otrzymane rezultaty dotyczące technologii hamowania rekuperacyjnego są istotne w aspekcie strategii sterowania oraz współdziałania z systemami bezpieczeństwa, np. anti-locking braking system (ABS). Zaobserwowane strategie pracy prezentują postęp w rozwoju algorytmów sterowania hamowaniem rekuperacyjnym, nie tylko w aspekcie pojazdów hybrydowych, lecz również pojazdów elektrycznych.
Wydział
Zbiory cyfrowe BPK
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.