Badania symulacyjne wpływu lokalnego stanu toru na bezpieczeństwo jazdy pojazdu szynowego – analiza statystyczna
Wariant tytułu
Simulation study of local track condition effect on running safety of railway vehicle – statistical analysis
Autor
Kardas-Cinal, Ewa
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Mechanika
Numeracja
R. 109, Z. 14, 7-M
Data wydania
2012
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Słowa kluczowe
pojazd szynowy, bezpieczeństwo jazdy, lokalny stan toru
railway vehicle, riding safety, local track condition
Abstrakt
W artykule przeprowadzono statystyczną analizę nierówności geometrycznych toru w pobliżu punktów toru, w których występują duże wartości współczynnika wykolejenia Y/Q otrzymane w symulacjach ruchu pojazdu szynowego po torze prostym. Stwierdzono silny wpływ lokalnych oscylacji poprzecznych nierówności toru i przechyłki o długości fali bliskiej długości fali wężykowania zestawu kołowego na powstawanie lokalnych ekstremów Y/Q.
In the paper a statistical analysis is applied to track geometrical irregularities in the vicinity of track points where large values of derailment coefficient Y/Q occur. On the basis of simulation results for railway vehicle moving along a tangent track, it is found that local oscillations of lateral track irregularities and superelevation with wavelengths close the wavelength of wheelset hunting have a strong effect on occurrence of local extrema of Y/Q.
Wydział
Zbiory cyfrowe BPK
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.