car performance increase, optimization, modeling, rally, races
Abstrakt
Artykuł dotyczy zwiększania osiągów samochodów przystosowywanych do sportu poprzez optymalizację charakterystyk elementów sprężystych i tłumiących w zawieszeniach kół. Parametry te są zwykle dobierane najczęściej metodami prób i błędów. W celu przyspieszenia tego procesu zastosowano wielokryterialną optymalizację modelu symulacyjnego samochodu, o 26 współrzędnych stanu i kilkuset parametrach, opartą na algorytmach ewolucyjnych. Wektor zmiennych decyzyjnych o 31 składowych zawiera także parametry odpowiedzialne za sterowanie kierowcy. Przykład numeryczny dotyczy wyścigowego przejazdu odcinka drogi asfaltowej typu prosta–łuk–prosta samochodem Ford Focus ST170. Przedstawiono możliwości poprawienia osiągów układu samochód-kierowca w pierwszej, najtrudniejszej fazie manewru.
Paper deals with increasing of sports car performance through optimization of spring and damper modules in car suspensions. Typically, these parameters are chosen based on many road test with trial and error methods. In order to fasten this process a multi-criteria optimization algorithm is applied to a virtual car with 26 state variables and hundreds of parameters. The design vector includes also parameters responsible for the driver actions. Numerical example considers extreme negotiation of a corner with Ford Focus ST170. Performance enhancements the of car-driver system are described for turn-in phase.
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.