optimization, the quality function, the objective function, weight, method of weighted cumulative criterion, simulation calculations, collision of vehicles, road accidents, multi-criteria optimization
Abstrakt
W artykule przedstawiono analizę metody optymalizacyjnej zderzenia pojazdów, opartej na algorytmie genetycznym. Skoncentrowano się na analizie funkcji jakości w optymalizacji wielokryterialnej. Funkcja jakości została opracowana dla kilku kryteriów uwzględnianych jednocześnie, z zastosowaniem metody ważonego kryterium zbiorczego. W celu dokonania analizy wykorzystano program do rekonstrukcji wypadków drogowych. Funkcja jakości w programie optymalizacyjnym umożliwia zadeklarowanie wag poszczególnych kryteriów, według których przebiega optymalizacja. Kryteriami tymi są usytuowania pośrednie i końcowe środków mas pojazdów, ich usytuowanie kątowe oraz parametr EES. W artykule przeanalizowano wpływ wag poszczególnych kryteriów na wartości prędkości przedzderzeniowych i wartość funkcji jakości. Przedstawiono różne warianty obliczeń na przykładzie rzeczywistego testu zderzeniowego. Wykazano ryzyko uzyskania nieprawidłowych fizykalnie obliczeń w przypadku nieumiejętnego dobierania wag poszczególnych kryteriów, pomimo uzyskania niedużej wartości błędu całkowitego. Błąd ten, będący wartością funkcji jakości, nie zawsze jest miarą fizykalnej poprawności obliczeń symulacyjnych.
This paper presents an analysis of vehicle collisions optimization method based on genetic algorithm. Focused on the analysis of the quality function in a multi-criteria optimization. Quality function was developed for several of the criteria taken into account simultaneously, using the method of the weighted cumulative criterion. In order to analyze the quality function the program for accident reconstruction was used. In optimization tool the function of quality allows to declare the weights of the criteria against which the optimization runs. These criteria were the location of the vehicles gravity central in their intermediate and final positions, their yaw angle and parameter EES. The paper was analyzed the influence of the weights of the criteria for the initial speed and value of the function quality. The different variants of calculations on the example of the actual crash test were presented. Was shown the risk of wrong physically results of calculation for improper matching the weights of the criteria, in spite of the small values of total error were obtained. The total error, which is the value of quality function is not always a measure of the physical correctness of the optimization calculations.
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.