Efekt „shear lag” w przekroju skrzynkowym obiektu mostowego – podejście teoretyczne i wyniki pomiarów w skali rzeczywistej
Wariant tytułu
“Shear lag” effect in box bridge cross-section – theorical approach and results of measurements in natural scale
Autor
Ciurej, Henryk
Gwoździewicz, Piotr
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Budownictwo
Numeracja
R. 109, Z. 21, 4-B
Data wydania
2012
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Słowa kluczowe
energetyczne wykorzystanie biogazu
bridge cross-section, box shear lag, testing
Abstrakt
Geometrycznie nieliniowe rozkłady naprężeń i odkształceń pod wpływem obciążeń grawitacyjnych oraz obciążeń sprężeniem są cechą przekrojów skrzynkowych. Projektowanie każdego obiektu – w tym również o przekroju skrzynkowym – jest związane z prawidłowym oszacowaniem poziomu wytężenia przy uwzględnieniu nieliniowości zachowania materiałów oraz pojawienia się rys, w tym także oszacowania wielkości efektu „shear lag”. Znaczenie tego efektu i jego wpływ na wyniki obliczeń wytrzymałościowych jest różnie szacowane przez autorów. Niniejsza praca jest poświęcona prezentacji znanych modeli teoretycznych opisujących wpływ efektu „shear lag” na rozkład lokalnego wytężenia materiałów w przekroju, ich ocenie w aspekcie zgodności z wynikami badań przeprowadzonych na obiekcie mostowym o przekroju skrzynkowym oraz dyskusji obejmującej skalę wpływu rozważanego zjawiska.
Geometrically non-linear stress and strain fields resulting from loads and prestressing are a specific property of box cross-sections. Their importance in the meaning of a calculation precision is evaluated in various ways by authors. Simultaneously, design of any structure – also of a box cross-section – is strictly connected with a correct evaluation of the stress level in materials, linearity of their behaviour and cracks appearance. This work is focused on the presentation of the existing theorical models describing the “shear lag” effect influence on the distribution of the local strain and stress in materials in box cross-section. The presentation is followed by their evaluation according to the agreements of their results with measurements results obtained on a real structure. PC bridge of a box cross-section, built as cantilever is the chosen example for comparison. Discussion of the scale of the effect influence completes the presentation of this work.
Klasyfikacja PKT
630000 Budownictwo
Wydział
Wydział Inżynierii Lądowej
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.