Konstrukcja Autostrady A1 na obszarze szkód górniczych
Autor
Sieńko, Rafał
Opublikowane w
Magazyn Autostrady
Numeracja
12
Strony
54-57
Data wydania
2011
Miejsce wydania
Katowice
Wydawca
Elamed
Język
polski
Słowa kluczowe
autostrada, szkody górnicze, system monitorowania konstrukcji
highway, mining damage, structural health monitoring
Abstrakt
Trasa autostrady A1 na odcinku Piekary Śląskie – Pyrzowice przebiega przez obszary objęte czynną eksploatacją górniczą. Tereny te znajdują się dodatkowo w obszarze tzw. stref uskokowych, stwarzających największe zagrożenie dla obiektów i korpusu autostrady z powodu dużego prawdopodobieństwa wystąpienia deformacji nieciągłych. Za najbardziej niekorzystny pod tym względem uznano uskok radzionkowski, zlokalizowany na terenie węzła Piekary Śląskie. Prowadzenie aktualnej eksploatacji górniczej w tym rejonie stwarza warunki sprzyjające jego uaktywnieniu. Natomiast możliwość powstania deformacji nieciągłych ma niewątpliwy związek z wielopoziomową płytką eksploatacją rud cynku i ołowiu.
The section of A1 motorway from Piekary Slaskie to Pyrzowice runs through areas of an active mining operation. These areas are also situated in the faulting areas posing greatest threat to highway facilities and pavement of the motorway due to high likelihood of discontinuous deformation. The most unfavorable in this respect is radzionkowski fault, located in the "Piekary Slaskie" junction. Current mining operations in the region creates favorable conditions for its activation. However the possibility of discontinuous deformation is undoubtedly related to the multi-level, shallow exploitation of lead and zinc ores.