Aspekty doboru głównych parametrów technicznych lokomotyw przeznaczonych do krajowego ruchu towarowego
Wariant tytułu
Domestic freight locomotives main technical parameters selection issues
Autor
Kałuża, Eugeniusz
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Mechanika
Numeracja
R. 108, Z. 4, 2-M
Data wydania
2011
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
W artykule przestawiono czynniki ograniczające dobór głównych parametrów technicznych lokomotyw: przeznaczonych do prowadzenia składów wagonów towarowych o masie mieszczącej się w przedziale od 3000 t do 4000 t; dedykowanych do pracy na szlakach towarowych PKP PLK, których znacząca długość cechuje zły stan techniczny wymuszający ograniczenie nacisku na osie; napędzanych silnikami zasilanymi poprzez przekształtniki z sieci trakcyjnej 3 kV DC. Obecnie istnieje tendencja wprowadzania do pracy w ciężkim ruchu towarowym lokomotyw o układzie osi BoBo, często o mocy powyżej 5000 kW. Rozwijanie wysokich sił pociągowych wymusza konieczność pracy układu napędowego przy wykorzystaniu współczynnika przyczepności powyżej 0,4. Skutkuje to wzrostem prawdopodobieństwa wpadania lokomotywy w poślizgi, przyspieszonym zużyciem powierzchni tocznej kół i narażaniem zestawów kołowych na uszkodzenia, mimo posiadania systemów antypoślizgowych. Powyższe powinno skłaniać do stosowania w ciężkim ruchu towarowym lokomotyw o większej masie, a więc o układzie CoCo. Istotnym czynnikiem ograniczającym wykorzystanie mocy znamionowej współczesnych lokomotyw jest niedoinwestowanie systemu zasilania większości szlaków towarowych PKP PLK.
Factors limiting selection of principal technical parameters of locomotives are presented in the paper. The following types of locomotives have been considered: freight locomotives for trains with weight ranging from 3000 to 4000 tons; locomotives dedicated for PKP PLK tracks, where technical condition of significant part of the railroad is so bad that maximum axle load must be limited; locomotives driven with motors supplied via power electronic converters from 3 kV dc traction line. Nowadays we can observe a tendency of introducing locomotives with BoBo axle arrangement for heavy freight trains. These locomotives are often characterised by power exceeding 5000 kW. High tractive effort applied means that drive system must operate at coefficient of adhesion greater than 0.4. This in turn increases possibility of locomotive skid, accelerated wear of wheel rolling surfaces and general exposure of whelsets to damage, in spite of anti-skid systems used. These factors should point to need of using heavy weight locomotives for heavy freight trains, i.e. locomotives with CoCo axle arrangement. An important factor limiting full utilisation of locomotives rated power is underinvestment of supply systems in most of PKP PLK freight railway tracks.
Wydział
Zbiory cyfrowe BPK
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.