Energetyczne aspekty modernizacji linii kolejowych
Wariant tytułu
Energy aspects of modernization of railway lines
Autor
Burak-Romanowski, Radosław
Woźniak, Kazimierz
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Elektrotechnika
Numeracja
R. 108, Z. 13, 1-E
Data wydania
2011
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
Przedstawiono podstawowe zasady trakcji elektrycznej w zakresie właściwości trakcyjnych, oporów ruchu pojazdów oraz zużycia trakcyjnej energii elektrycznej. W związku z intensywnymi pracami związanymi z modernizacjami w Polsce linii kolejowych przeprowadzono badania nad aspektami energetycznymi z tego wynikającymi. wytypowano do tego celu dwie trasy na obecnie eksploatowanych ciągach kolejowych, które przygotowywane są do przeprowadzenia modernizacji. W jednym przypadku prędkość miałaby być podniesiona do 160 km/h, zaś w drugim założono nawet opcję podniesienia prędkości do 300 km/h. Wykazano wpływ zwiększenia płynności jazdy pojazdów trakcyjnych na ilość zużywanej przez nie energii elektrycznej. Na bazie charakterystyk nowoczesnych jednostek trakcyjnych przeprowadzono analizę wielkości zużycia energii w zależności od prędkości poszczególnego rodzaju taboru oraz jego masy. W badaniach wykorzystano rzeczywiste profile linii kolejowych oraz dydaktyczne narzędzia informatyczne stosowane w Zakładzie Trakcji Elektrycznej Politechniki Warszawskiej.
This material presents the basic principles of electric traction on traction properties, resistance to motion of the traction vehicle and the consumption of electricity. Any railway line modernization made in poland was analyzed on energetic aspects. We have chosen for this purpose two routes of currently operated railway arteries, which are prepared to carry out modernization. In one case, the speed would be raised to 160 km/h, while the second assumes even an option to raise the speed to 300 km/h. It has been shown the impact of increase of the liquidity of driving traction on the amount consumed by electricity. On the basis of the characteristics of modern traction units volume of energy consumption was analyzed, depending on the speed of a particular type of rolling stock and its mass. The studies used actual rail lines profiles and teaching tools used in Department of Electric Traction Warsaw University of Technology.
Klasyfikacja PKT
430000 Elektrotechnika
Wydział
Zbiory cyfrowe BPK
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.