A post-buckling path for a cylindrical shell under torsional moment is unstable one. It means that the loss of stability of a shell can be associated with a snap-through, which can lead to very large displacements and, finally, to destruction of the structure.The effect of modification of the post-buckling behavior in most cases has been obtained by changing of geometry of a structure. In this paper an alternative concept is applied, namely stabilization of the post-buckling path is obtained by application of an additional loading acting to the structure without changing its geometry. This additional loading is applied to a structure by imposing a certain axial displacement to the ends of the shell. It causes an axial tensional force, which can stabilize the post-buckling path. The problem was formulated as a problem of optimization, namely the minimum value of the axial load - the initial pretension u, which leads, together with the passive force, to stabilization of the post-buckling path is looked for. Calculations were performed using ANSYS code.
Powłoka walcowa obciążona momentem skręcającym posiada niestateczną ścieżkę równowagi. Oznacza to, że utrata stateczności powłoki następuje przez przeskok, co prowadzić może do bardzo dużych przemieszczeń i w konsekwencji do zniszczenia konstrukcji. W większości wypadków pokrytyczną ścieżkę równowagi stabilizuje się przez zmianę geometrii powłoki. W obecnej pracy zaproponowano alternatywną koncepcję, mianowicie stabilizację ścieżki pokrytycznej uzyskuje się przez zastosowanie dodatkowego obciążenia konstrukcji bez zmiany geometrii konstrukcji To dodatkowe obciążenie realizowane jest poprzez zadanie końcom konstrukcji pewnej wartości osiowego przemieszczenia. Zadane przemieszczenie wywołuje w powłoce rozciągającą siłę osiową stabilizując pokrytyczną ścieżkę równowagi. Zadanie zostało sformułowane jako problem optymalizacji, w którym poszukiwano minimalnej wartości zadanego osiowego przemieszczenia końców powłoki stabilizującego ścieżki równowagi. Obliczenia przeprowadzono przy wykorzystaniu systemu ANSYS.
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.