Odważna współczesna realizacja wzabytkowym środowisku
Wariant tytułu
Daring modern realisations in historic surroundings
Autor
Węcławowicz-Gyurkovich, Ewa
Data wydania
2010
Miejsce wydania
Warszawa
Wydawca
Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków
Język
polski
angielski
Abstrakt
W centrach miast historycznych coraz częściej spotykamy nowe formy architektoniczne, uzupełniające zabytkową tkankę. Odwaga i demonstracja współczesno- .ci jeszcze wyraźniej eksponuje zabytkowy kontekst. W środowiskach profesjonalnych od lat trwają dyskusje, jakie kształty winny przybierać owe nowe formy. Nie jest możliwe określenie granic współczesnych interwencji. Każdy przypadek musi być rozpatrywany indywidualnie. Od decyzji projektanta zależy, czy nowa kreacja będzie miała formę tradycyjną, czy awangardową. Omawiana w artykule architektura Muzeum .Kolumba. w Kolonii zaskakuje odwagą zestawienia materii nowej struktury z fragmentami ruin średniowiecznego kościoła, zniszczonego podczas drugiej wojny światowej. Spokój i cisza zderzają się z poszarpaną tkanką historycznej ruiny, nad którą bezpośrednio ustawiono masywną nową bryłę o surowej, prostej, minimalistycznej estetyce. Ostatnie doświadczenia początku XXI wieku wskazują, iż coraz częściej jako nowe tło dla zabytkowych element ów wybierane są rozwiązania surowe, skromne, reprezentujące intelektualny porządek z uproszczeniami racjonalizmu.
In the centres of historic cities we more and more frequently encounter new architectonic forms, supplementing the historic tissue. The audacity and demonstration of modernity still more clearly highlight the historic context. In professional circles discussions concerning the shapes which those new forms should take have been going on for years. It is not possible to define the limits for modern intervention. Each case has to be considered individually. Whether the new creation will have a traditional or avant-garde form depends on the designer.s decision. Architecture of Columba Museum in Köln, discussed in this article, surprises by the courageous juxtaposition of the matter of a new structure with fragments of ruins of the medieval church destroyed during World War II. Tranquillity and silence clash with the jagged tissue of historic ruin, directly over which there was built a massive new bulk with austere, simple and minimalist aesthetics. Last experiences from the beginning of the 21st century indicate that austere and modest solutions, representing intellectual order with rational simplifications, are more and more frequently selected as new background for historic elements.