Optymalizacja wytrzymałościowa kładki dla pieszych jako zadanie optymalnego sterowania
Wariant tytułu
Strength optimization for footbridge as an optimal control problem
Autor
Mikulski, Leszek
Laskowski, Henryk
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Mechanika
Numeracja
R. 105, Z. 5, 4-M
Data wydania
2008
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
Przedmiotem artykułu jest optymalne kształtowanie przekroju poprzecznego łuku kołowego wykonanego z rur o stałej średnicy zewnętrznej i zmiennej grubości, który jest elementem nośnym stalowej kładki pieszo-jezdnej. Dla pięciu stanów obciążenia minimalizowana jest objętość stali, przy ograniczeniach wytrzymałościowych i geometrycznych. Zadanie optymalnego kształtowania jest sformułowane w kategoriach teorii sterowania, warunki konieczne optymalizacji tworzą WPPB, który rozwiązano numerycznie za pomocą programu Dircol-2.1.
The paper presents optimal modelling of the cross-section of a semi-circular arch made of tubes having fixed external diameter and variable thickness which is a carrying member of a steel foot bridge. The steel volume is minimized for five states of load, taking into account the strength and geometrical constraints. The optimal design problem is formulated in terms of the control theory, the necessary optimization conditions form the multi-point boundary value problems, which is solved numerically by means of the Dircol-2.1 software.