Wpływ położenia środka masy na zachowanie się pojazdu LTV w ruchu krzywoliniowym
Wariant tytułu
The effect of the centre of mass position on the LTV vehicle behaviour in a curvilinear motion
Autor
Lozia, Zbigniew
Simiński, Przemysław
Zdanowicz, Piotr
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Mechanika
Numeracja
R. 105, Z. 10, 6-M
Data wydania
2008
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
W artykule przedstawiono wyniki badań symulacyjnych, których celem była ocena wpływu położenia środka masy pojazdu patrolowo-interwencyjnego „Dzik” (Light Tactical Vehicle – LTV) na jego zachowanie się w ruchu krzywoliniowym. Zastosowany model był wcześniej zweryfikowany eksperymentalnie, z wykorzystaniem typowych testów zalecanych przez ISO. Oceny pojazdu dokonano na podstawie wyników badań ruchu krzywoliniowego – ruchu ustalonego po okręgu oraz dzięki określeniu największej prędkości pojazdu, dla której można wykonać gwałtowny obrót kierownicą o 90° bez wywrócenia go.
The paper presents results of simulation study of the influence of LTV vehicle (Light Tactical Vehicle) CG position on its curvilinear properties. The applied model was previously successfully experimentally verified during ISO recommended manoeuvres. The vehicle evaluation was based on two tests: steady-state circular motion and rapid turn of 90° of steering-wheel during straight line motion. In the second test maximum vehicle velocity without rollover was determined.
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.