Analiza możliwości zmniejszenia zużycia paliwa przez pojazd jednośladowy z zastosowaniem elektromechanicznie sterowanej przekładni CVT
Wariant tytułu
Analysis of possibility to reduce fuel consumption in a one-track vehicle with an electromechanically controlled transmission CVT
Autor
Grzegożek, Witold
Szczepka, Marcin
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Mechanika
Numeracja
R. 105, Z. 10, 6-M
Data wydania
2008
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
W artykule przedstawiono rezultaty badań doświadczalnych zespołu napędowego z przekładnią bezstopniową stosowanego w skuterze. W czasie badań zwrócono szczególną uwagę na wpływ prędkości obrotowej silnika na zużycie paliwa. Przedstawiono nową koncepcję sterowania przekładnią bezstopniową, dającą możliwość pracy silnika z optymalną pod względem zużycia paliwa prędkością obrotową. Ponadto zaprezentowano konstrukcję elektromechanicznego siłownika sterującego przekładnią.
The results of engine with CVT gearbox applied in scooter experiment were presented. Particular attention was given to the range of engine revs and fuel consumption determined by it. The new concept of electromechanical control of CVT was proposed. Its application makes the change of most often use engine revs range possible. Moreover the construction solution of new control system was presented.