Granica spalania stukowego w dwupaliwowym silniku o zapłonie samoczynnym
Wariant tytułu
Knock combustion limit in a two-fuel diesel engine
Autor
Różycki, Andrzej
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Mechanika
Numeracja
R. 105, Z. 11, 7-M
Data wydania
2008
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
W artykule opisano kryterium, za pomocą którego możliwe jest zdefiniowanie granicznego udziału paliwa gazowego w ładunku dostarczanym do cylindra. Badania, na podstawie których opracowano kryterium, przeprowadzono na jednocylindrowym silniku o zapłonie samoczynnym. Wyniki badań wykazały, że zbyt duży udział paliwa gazowego prowadzi do powstawania w procesie roboczym silnika zjawiska spalania stukowego. Zjawisko to jest odpowiedzialne za gwałtowny wzrost amplitudy drgań głowicy w okresie spalania. Wysoka korelacja amplitudy drgań głowicy ze zmianami ciśnienia w czasie występowania zjawiska spalania stukowego umożliwiła opracowanie wskaźnika intensywności spalania stukowego, którego wartości mogą być wykorzystane do kontroli składu ładunku w cylindrze i kąta początku wtrysku dawki pilotującej oleju napędowego.
In the article the criterion was described by the means of which the border participation of the gas fuel in the charge/load delivered to the cylinder can be identified. The researches on the basis of which the criterion was worked out, were carried on the one cylinder spontaneous ignition engine. The results of the research showed that the gas fuel participation led to the intense knock combustion in the working engine. The knock combustion phenomenon had a huge influence on the head vibrations which in turn led to the sudden increase of the vibration amplitude during the combustion period. High correlation of the head vibration amplitude with the pressure changes during the knock combustion phenomenon enabled the study of the knock combustion intensity indicator whose values can be used to control the load composition in the cylinder as well as the beginning of the injection angle of the dose that guides the diesel oil.
Wydział
Zbiory cyfrowe BPK
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.