Opór przepływu w układzie dolotowym jako element regulacji obciążenia silnika spalinowego
Wariant tytułu
Flow resistance in induction system as element of load governing of internal combustion engine
Autor
Żmudka, Zbigniew
Postrzednik, Stefan
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Mechanika
Numeracja
R. 105, Z. 11, 7-M
Data wydania
2008
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
W artykule przeprowadzono analizę ogólnego przypadku wymiany ładunku, w którym szczególnie uwzględnia się proces napełniania silnika. Istotną rolę, w układzie dolotowym odgrywa opór przepływu na przepustnicy, przede wszystkim w przypadku częściowego jej otwarcia. W typowych rozwiązaniach silników o zapłonie iskrowym opór ten spełnia rolę elementu regulacji obciążenia. Problematykę zilustrowano wynikami badań eksperymentalnych spadków ciśnienia Δpd po stronie dopływu świeżego ładunku do silnika o zapłonie iskrowym. Określono wzajemne zależności pomiędzy eksploatacyjnymi parametrami pracy silnika a warunkami przepływu świeżego ładunku.
General case of charge exchange was investigated and analysed. Filling process of engine was taken into special consideration. Flow resistance on a throttle valve plays an important part in an induction system, especially in case of partial opening. This resistance performs a function of load control element in typical spark-ignition engines. The problems were illustrated by experimental results of pressure drops of air in the induction system of the engine. Interdependences between engine operation parameters and conditions of fresh charge flow were determined.
Wydział
Zbiory cyfrowe BPK
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.