Charakterystyka biegu jałowego w fazie nagrzewania silnika
Wariant tytułu
Characteristics of the idle run in phase of heating-up the engine
Autor
Iskra, Antoni
Kałużny, Jarosław
Babiak, Maciej
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Mechanika
Numeracja
R. 105, Z. 11, 7-M
Data wydania
2008
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
Wobec zmieniających się warunków eksploatacji i wyraźnej tendencji do zwiększenia udziału czasu pracy silnika na biegu jałowym i przy bardzo małych obciążeniach coraz większą uwagę przywiązuje się do redukcji strat tarcia. W przypadku małych obciążeń silnika, a szczególnie biegu jałowego, zmniejszenie strat tarcia jest skutecznym sposobem zmniejszenia zużycia paliwa. W artykule dokonano analizy wpływu rosnącej w fazie nagrzewania temperatury silnika na straty tarcia i zużycie paliwa silnika pracującego na biegu jałowym. Nagrzewanie nieobciążonego silnika jest procesem długotrwałym, można zauważyć, że wyraźnie zwiększone tuż po rozruchu zużycie paliwa szybko maleje wraz z nagrzewaniem się silnika. W przypadku jednego z badanych silników o zapłonie samoczynnym zużycie paliwa stabilizuje się po ok. 10 min od chwili rozruchu, kiedy to temperatura cieczy chłodzącej silnik osiąga wartość równą ok. 50ºC, dalszy wzrost temperatury powoduje zwiększenie zużycia paliwa. Prezentowane w artykule badania, przeprowadzone na stanowisku modelowym oraz kilku silnikach samochodowych, pozwoliły na określenie natury zjawisk warunkujących charakterystyki biegu jałowego.
By reason of engine operation condition changes and distinct tendency of increasing idle running time and at low loads, reducing friction forces has become significant matter. In the event of low loads and especially idle engine running reduction of friction forces is effective way to reduce fuel consumption. In the paper influence of increasing coolant and oil temperatures on the friction loses and fuel consumption of idle running engine was analyzed. Heating not loaded engine is a long lasting process and it can be noticed that increased fuel consumption immediately after cold engine starts rapidly to decrease with increase of the engine temperature. In case of one investigated CI engine fuel consumption stabilize after about 10 minutes after start up when the coolant temperature reaches 50ºC. Further temperature increase causes fuel consumption growth. Presented examinations carried out on test bed and few car engines allowed to determine phenomena that basically are connected with idle run characteristic.
Wydział
Zbiory cyfrowe BPK
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.