Zmiany technologii produkcji ciekłych paliw do silników o zapłonie samoczynnym, mające na celu obniżanie poziomu zawartości siarki, prowadziły do pogorszenia właściwości smarnych tych paliw. Równoczesny rozwój silników ZS, a zwłaszcza ich aparatury wtryskowej sprawił, że zagadnienie smarności paliw nabrało szczególnego znaczenia. W ostatnich latach dużo wysiłku włożono w badania właściwości smarnych niskosiarkowych olejów napędowych i rozwój dodatków smarnościowych, uwzględniając zmieniające się i wzrastające oczekiwania. W artykule przedstawiono wymagania stawiane współczesnym paliwom silnikowym odnośnie do poziomu smarności oraz omówiono wpływ niedostatecznej smarności paliw na możliwe uszkodzenia aparatury wtryskowej i ich konsekwencje w postaci pogorszenia jakości spalania, wzrostu emisji i uszkodzeń silnika. Przybliżono najbardziej rozpowszechnione metody badania właściwości smarnych w aparatach HFRR i BOCLE oraz przedstawiono wymagania i wyniki oceny smarności dla różnych paliw benzynowych i dieslowskich z uwzględnieniem biopaliw i paliw syntetycznych.
The drive towards lower sulphur in automotive gasoils has led to a reduction in fuel lubricity. Simultaneous development of engine constructions, especially of injection equipment, caused that lubricity matter has particular meaning. Recently considerable effors has been expended in investigating the lubricity of low sulphur diesel fuels and development of lubricity additives, giving consideration to changing and increasing expectations. The paper shows current fuel lubricity requirements and discusses impact on possible injection equipment failures and its consequences in form of combustion disturbances, increasing emissions and engine failures caused by fuel with insufficient lubricity. The paper overviews two most popular laboratory test methods to evaluate lubricity characteristics of diesel fuels High Frequency Reciprocating Rig (HFRR) and Ball-on-Cylinder Lubricity Evaluator (BOCLE) and presents the limits and results of gasoline and diesel fuels lubricity evaluation giving consideration to biofuels and synthetic fuels.
Wydział
Zbiory cyfrowe BPK
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.