Wpływ obecności sadzy w oleju na zużycie skojarzenia: dźwigienka zaworowa–popychacz w układzie rozrządu silnika
Wariant tytułu
Effect of soot in oil occurrence on the wear of the matching: valve rocker–pusher in timing gear system
Autor
Mruk, Andrzej
Jordan, Witold
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Mechanika
Numeracja
R. 105, Z. 11, 7-M
Data wydania
2008
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
W niniejszym artykule przedstawiono wyniki badań wpływu obecności sadzy w oleju silnikowym na zużycie pary trącej: dźwigienka zaworowa–popychacz. Badania przeprowadzono na stanowisku badawczym w cyklu 100 h dla udziału masowo-objętościowego sadzy 1% i 5%. Częstotliwość zmiany obciążenia miejsca styku, od minimalnego do maksymalnego, wynosiła 23 Hz. Badania wykazały istotny wpływ sadzy i jej ilości na zużycie współpracujących elementów. Ślady występujące na powierzchniach współpracujących wskazują na mechaniczny charakter zużycia.
The work presents the results of examining the effect of soot presence in engine oil on the wear of the friction pair: valve rocker–pusher. Tests were performed on a stand in a cycle of 100 h for mass and volume fraction 1% and 5%. The frequency of the contact point load change, from minimum to maximum, was 23 Hz. The tests showed a significant influence of the soot and its amount on the wear of matching elements. The marks on matching surfaces indicate a mechanical character of wear.