Badania stanowiskowe amortyzatorów w stanach awaryjnych
Wariant tytułu
The shock absorber stand tests in its various failure conditions
Autor
Pieniążek, Wiesław
Jelonek, Michał
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Mechanika
Numeracja
R. 105, Z. 12, 8-M
Data wydania
2008
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
W niniejszym artykule przedstawiono wyniki badań stanowiskowych amortyzatora. Badano na stanowisku niskociśnieniowy, dwururowy amortyzator w dwóch stanach awaryjnych. Pierwszy stan to ubytek oleju do ok. 60 i 25% stanu nominalnego. Drugi, to stopniowane zmiany ciśnienia wewnętrznego gazu z przedziału od 0 do 0,5 MPa (0–5 bar). Przedstawiono zmiany w podstawowych charakterystykach graficznych oraz we współczynnikach tłumienia. Znaczące zmiany stwierdzono dopiero przy zmniejszeniu stanu oleju do 25% objętości nominalnej. Artykuł może być wykorzystany w procedurach sądowych przy opiniowaniu wypadków drogowych.
The results of experimental tests of shock absorber were presented in his paper. Two various failure conditions of double tube shock absorber were taken into consideration. First one were three level of working fluid i.e. nominal (full), 60% and 25% of nominal volume. Second one were the various pressure of internal gas in range 0–0,5 MPa (0–5 bar). Some numerical and graphical results are presented. Meaningful changes in shock absorber characteristics only for 25% filling were observed. This work could be used in forensic procedures among others e.g. for road accidents technical assessment.