Wpływ obróbki mechanicznej tarczy hamulcowej na właściwości tribologiczne przy współpracy z nakładką cierną
Wariant tytułu
Mechanical treatment influence of brake disk on tribology properties at mating with friction block
Autor
Kołodziej, Edward
Skrzyniowski, Andrzej
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Mechanika
Numeracja
R. 105, Z. 12, 8-M
Data wydania
2008
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
W niniejszym artykule na podstawie przeprowadzonych stanowiskowych badań tribologicznych dokonano oceny wpływu parametrów obróbki mechanicznej tarczy hamulcowej na uzyskiwane wyniki wartości współczynnika tarcia i zużycia przy współpracy z nakładką cierną. Do realizacji badań o charakterze podstawowym wykorzystano oryginalne materiały skojarzenia stosowane w tarczowych mechanizmach hamulcowych. Otrzymane wyniki wskazują, że wyjściowy stan chropowatości warstwy wierzchniej tarczy hamulcowej w istotnym stopniu wpływa przede wszystkim na współpracę pary trącej w początkowym okresie współpracy.
As it has been shown above in determined road conditions realization way of braking process, coefficient of friction of friction pair of brake mechanism has fundamental meaning on generated braking moment on wheels. In paper on the basis of carried out stand tribology investigations evaluation of influence parameters of mechanical treatment of break disk on friction factor and wear at mating with friction block. For basic investigations original friction materials have been taken which are used in brake disk mechanisms.