Charging system of spark ignition engine with two chargers
Wariant tytułu
System doładowania silnika o zapłonie iskrowym z dwiema sprężarkami
Autor
Sendyka, Bronisław
Filipczyk, Jan
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Mechanika
Numeracja
R. 105, Z. 12, 8-M
Data wydania
2008
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
angielski
Abstrakt
The purpose of the investigation was the application of two chargers systems in spark ignition engine and determining chargers' work parameters depending on throttle opening and engine's rotation speed. The system with small turbocharger or electrically driven charger and larger variable geometry turbocharger in parallel and series connection was examined. The engine used during the investigation was 1300 ccm displacement SI engine with modified intake and exhaust manifolds. Intake and exhaust manifold modification including only the implementation of chargers and sensors was done for experimental purposes. Specific values of maximum boost pressure were obtained by introducing a waste gate valve system with appropriate characteristics. The application of two chargers system as modification of naturally aspirated spark ignition engine allows to improve the torque flexibility rate.
Celem przeprowadzonych badań było określenie możliwości zastosowania systemu doładowania z dwiema sprężarkami w silniku o zapłonie iskrowym oraz określenie parametrów pracy w zależności od obciążenia, stopnia otwarcia przepustnicy i prędkości obrotowej. Badano system doładowania z główną turbosprężarką z turbina ze zmienną geometrią oraz dodatkową małą sprężarką. Jako mniejszą sprężarkę zastosowano turbosprężarkę ze stałą geometrią oraz sprężarkę napędzaną elektrycznie. Do badań zastosowano silnik o pojemności skokowej 1300 cm3 ze zmodyfikowanymi układami dolotowym i wylotowym. Ciśnienie doładowania było regulowane systemem z zaworami obejściowymi o dobranej charakterystyce. Zastosowanie systemu doładowania z dwiema sprężarkami pozwoliło na poprawę przebiegi momentu obrotowego w szerokim zakresie prędkości obrotowej.