Torsional vibration analysis of crankshaft in heavy duty six cylinder inline engine
Wariant tytułu
Analiza drgań skrętnych wału korbowego wysokoobciążonego 6-cylindrowego silnika rzędowego
Autor
Mitianiec, Władysław
Buczek, Konrad
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Mechanika
Numeracja
R. 105, Z. 12, 8-M
Data wydania
2008
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
angielski
Abstrakt
The paper contains torsional vibration analysis of crankshaft in six cylinder inline heavy duty engine taking advantage of the crank train reduction to multi-mass model. Obtained results were compared with FEM analysis performed in ANSYS to determine the influence of the reduction a physical continuum to multi-mass model. In order to achieve the course of torsional moment in the highly load cross section of the crankshaft, there was a necessity to use Fourier analysis of tangential force acting on crank and execute the analysis of most beneficial firing order.
Artykuł zawiera analizę drgań skrętnych sześciocylindrowego rzędowego silnika trakcyjnego, przeprowadzoną za pomocą redukcji układu korbowego do wielomasowego modelu. Otrzymane wyniki porównano z wynikami analizy MES wykonanej w programie ANSYS, umożliwiając określenie wpływu redukcji układu ciągłego do modelu wielomasowego. W celu otrzymania przebiegu momentu skręcającego w najsilniej obciążonym przekroju poprzecznym wału konieczne było przeprowadzenie analizy Fouriera siły stycznej działającej na wykorbienie wału oraz analizy najkorzystniejszej kolejności zapłonów.