Numeryczna analiza wpływu na ludzi drgań stropów budynku od przejazdów metra
Wariant tytułu
Computational analysis of influence on people of vibrations caused by metro on various floors of the building
Autor
Stypuła, Krzysztof
Kozioł, Krzysztof
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Budownictwo
Numeracja
R. 104, Z. 6, 2-B
Data wydania
2007
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
W niniejszym artykule zamieszczono wyniki prognozy wpływu na ludzi drgań na poszczególnych kondygnacjach w ośmiopiętrowym budynku. Prognozę wykonano, modelując budynek metodą MES i wykonując obliczenia dynamiczne. Wymuszenie kinematyczne stanowiły przebiegi czasowe przyspieszeń drgań wywołanych przejazdami metra (w tunelu), uzyskane z pomiaru na podobnym obiekcie. Z analiz wpływu drgań na ludzi w różnych punktach (pomieszczeniach) posadzki każdej kondygnacji wybierano wartości najniekorzystniejsze w poszczególnych tercjowych pasmach częstotliwości, uzyskując obwiednię najbardziej niekorzystnego wpływu na ludzi drgań na każdej kondygnacji. Wyniki wskazują na zależność intensywności wpływu na ludzi drgań wywołanych przez metro od wysokości położenia stropu, na którym drgania są odbierane. Wpływ ten był najbardziej niekorzystny na najniższych kondygnacjach.
Results of a forecast of the influence of vibrations on people on each floor of ninth-storey building are given in the paper. Dynamic calculations of the building were made by means of a finite elements method. Time history courses of vibration caused by metro train passages (in a tunnel), obtained from measurements in a similar building, were used as a kinematic excitation. On each floor the maximum value of the influence of vibration on people (the maximum of root mean square value of vibration acceleration) was selected for each third-octave frequency band). The influence of vibration on people was high on first floor and decreased on highest storeys.