Opuszczone dziedzictwo – pierwsze europejskie porty lotnicze
Autor
Szuta, Agnieszka Faustyna
Opublikowane w
Technical Transactions
Numeracja
Vol. 116, iss. 3
Strony
105-117
Data wydania
2019
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Sekcja czasopisma
Architecture and Urban Planning
Język
angielski
ISSN
0011-4561
eISSN
2353-737X
DOI
10.4467/2353737XCT.19.035.10209
Słowa kluczowe
airports, architecture, urban planning, historic landscape, heritage of technology, Johannisthal Air Filed, Paris Le Bourget, Tempelhof, Gdańsk – Wrzeszcz, Kraków Rakowice – Czyżyny, abandoned airports
porty lotnicze, architektura, urbanistyka, dziedzictwo techniki, Johannisthal Air Filed, Paris Le Bourget, Tempelhof, Gdańsk – Wrzeszcz, Kraków Rakowice – Czyżyny, opuszczone lotniska
Abstrakt
Due to the development of air transport and urban expansion, the locations of pre-war airports were often changed. The question of the fate of the abandoned airports and their entire infrastructure arose. This article looks at the issue of derelict, pre-war airfields. Examples of airports which were successfully adapted as well as the ones which were abandoned and closed yet but equally important in historical context are shown. In this paper, alternative possibilities for using the former civil airports which allowed memory of important, historical events to be honoured are shown as well as benefits of their preservation are presented.
W związku z rozwojem transportu lotniczego oraz ekspansji urbanistycznej lokalizacja przedwojennych portów lotniczych często ulegała zmianie. Rodzi się pytanie: jaki los spotkał opuszczone lotniska i ich całą infrastrukturę? Niniejszy artykuł porusza kwestię opuszczonych przedwojennych lotnisk. Przedstawione zostają przykłady udanych adaptacji ww. portów lotniczych, jak również tych niszczejących, ale niemniej istotnych w kontekście historycznym. W artykule zostają ukazane alternatywne możliwości wykorzystania dawnych cywilnych lotnisk, dzięki którym stało się możliwe uhonorowanie pamięci po ważnych wydarzeniach historycznych. Przedstawione także zostały korzyści płynące z działań mających na celu zachowanie tych miejsc.